Pantalla amb els dibuixos que indiquen com de ple va cada vagó (TMB)
Pantalla amb els dibuixos que indiquen com de ple va cada vagó (TMB)
Barcelona

Pantalles a les estacions de metro per mostrar quins vagons van més plens

Tres estacions de la L5 del Metro de Barcelona mostren el nivell d'ocupació dels trens en una prova pilot

Actualitzat

Els usuaris de la línia 5 del metro, la blava, podran veure en unes pantalles instal·lades a les andanes quins vagons estan més plens abans no arribin els combois a tres estacions de la xarxa.

Es tracta d'una prova pilot per millorar el confort dels viatgers i reduir el temps d'espera entre un metro i el següent.

La prova pilot es fa a les estacions d'Entença, Sants i a l'Hospital Clínic. A les andanes s'anuncia amb dibuixos com de plens van els vagons del metro que està a punt d'arribar.

Amb el pes dels viatgers el sistema calcula quanta gent hi ha dins i com es distribueixen.

Un ninot, vagó buit. Dos, es comença a omplir. Tres, va ple. I quatre, millor que el deixis passar perquè no hi cap ni una agulla.

Pantalla amb els dibuixos que indiquen com de ple va cada vagó
Pantalla amb els dibuixos que indiquen com de ple va cada vagó (ccma)

Un tren va al màxim de la seva capacitat quan hi transporta un miler de persones. Això vol dir que, per cada metre quadrat, hi ha entre dues i tres persones. Aquesta densitat de passatge és habitual a les línies 1 i 5 en hores punta.

Amb la informació que veuen a les pantalles, els passatgers poden decidir si volen situar-se a l'andana per abordar la part del tren més buida, que sol ser el centre, o bé esperar un segon tren.

"Que la gent pugui saber prèviament quin és el vagó que està més ple i quin és el vagó que està més buit et permet desplaçar-te uns metres i estar molt més ample, molt més còmodes en el mateix vagó. Permet també distribuir millor la capacitat del mateix metro i no que en un vagó vagin com anxoves i en un altre hi hagi molt d'espai i molt amplitud."

Ho explica la regidora Rosa Alarcón, que confia que, amb aquesta informació, el confort dels viatgers en aquesta línia –la segona amb més usuaris després de la vermella– millori considerablement.

"Fins i tot una persones que vagi amb un cotxet de nen o persones amb discapacitat o que s'ha gin trencat una cama, tindran més fàcil saber on poden seure de forma molt més còmode. O si vols anar llegint."

Gent gran entrant al metro
Gent gran entrant al metro (CCMA)

Els responsables del metro confien també que es redueixi el temps de càrrega i descàrrega dels trens i, per tant, el trajectes siguin més ràpids. Ara, el temps d'espera en aquesta línia és de tres minuts.

La prova pilot durarà dos anys. I a la línia, s'hi han afegit tres trens per millorar la freqüència de pas. TMB preveu incloure quatre combois més aquest 2020 i el 2021 per arribar a un màxim d'espera de dos minuts i mig.
 

Si en aquests dos anys es comprova que el funcionament és bo, s'estendrà a tota la línia i, més endavant, a tota la xarxa de metro.

La prova es realitza mitjançant una contractació externa per concurs i té un cost de 100.000 euros.

ARXIVAT A:
Mobilitat
Anar al contingut