Més drets per als consumidors: tres anys de garantia i deu anys de recanvis
Productes com els electrodomèstics tindran tres anys de garantia (ACN/Norma Vidal)

Més drets per als consumidors: tres anys de garantia i deu anys de recanvis

La nova normativa també vol reduir l'obsolescència i l'impacte del consum sobre el mediambient

RedaccióActualitzat

Els béns de consum tindran, a partir d'ara, un any més de garantia: passaran a tenir-ne tres en comptes de dos. Aquest augment del 50% de la durada de la garantia dels béns de consum adquirits queda recollit en el reial decret-llei òmnibus aprovat pel Consell de Ministres aquest dimarts.

El text també multiplica per dos el temps mínim durant el qual les empreses estan obligades a disposar de peces de recanvi quan deixen de fabricar un producte: fins ara eren cinc anys, però passaran a ser-ne deu.

Encara en l'àmbit de l'ampliació de les garanties, també s'incorpora la durabilitat del producte com un criteri a partir del qual el consumidor pot dir si està conforme o no amb la compra que ha fet.

Així, si un producte no té la durabilitat prevista, el client podrà elegir si prefereix reparar-lo o substituir-lo per un de nou.

I és que la nova regulació, a banda de protegir més els consumidors i usuaris, també vol promoure un consum més sostenible apostant per l'anomenada economia circular i una durabilitat més gran dels béns de consum que passa per combatre'n l'obsolescència.


En cas d'error, preval la publicitat

Per evitar que els consumidors i usuaris siguin induïts a error, a l'hora d'anunciar un producte la nova llei estableix que les garanties comercials que s'incloguin en la publicitat prevaldran sobre les incloses en la declaració de garantia legal –si es dona el cas que les publicitades siguin més beneficioses per al consumidor.

 

Clients en una sabateria de Platja d'Aro, aquesta Setmana Santa (ACN/Gerard Vilà)


La reforma "urgent" de la normativa promoguda des del Ministeri de Consum incorpora a la legislació espanyola directives de la Unió Europea sobre els terminis de les garanties i també sobre la regulació de la falta de conformitat en el comerç online, un fenomen a l'alça que ha crescut encara més amb la pandèmia.

Les directives europees també amplien l'àmbit d'aplicació de la legislació de protecció dels consumidors, que queda recollida en el Text Refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuraris (TRLGDCU).


WhatsApp i Facebook, serveis digitals

La nova normativa també regula el subministrament de continguts i serveis digitals.

I estableix que seran considerats continguts digitals els programes informàtics, les aplicacions, els arxius de vídeo i àudio, la música, els videojocs i els llibres electrònics.

Seran considerats serveis digitals, per exemple, els programes d'intercanvi i allotjament d'arxius digitals, els tractaments de textos, els jocs online, els serveis de missatgeria instantània i les xarxes socials.

En l'àmbit digital, Consum considera que s'introdueixen "normes simples i clares" sobre les modalitats de subministrament de continguts i serveis, i sobre el moment de complir amb l'obligació de facilitar aquests continguts i serveis per part de l'empresa a la qual es contracten.

 

Els serveis online també queden regulats en la nova legislació sobre consum (Europa Press/Apple)


Així, per exemple, es considerarà que els continguts o serveis digitals estan disponibles des del moment que arriben a l'usuari, que podrà començar a utilitzar-los sense que calgui cap altre acte per part del proveïdor.

"Per tant, en la majoria dels casos, l'obligació de l'empresari de subministrar els continguts o serveis digitals sense demora indeguda implicarà haver de subministrar-los immediatament", ha remarcat el Ministeri de Consum.

La nova normativa també estableix que actualitzacions o "modificacions que s'apartin dels requisits objectius de conformitat i que es puguin preveure en el moment de celebració del contracte, hauran de ser expressament acceptades per l'usuari en el moment de la compra" del contingut o el servei digital.

També quedarà sotmesa a la nova regulació, per primera vegada, la contractació de continguts i serveis digitals a canvi de dades personals dels consumidors.

La regulació, això sí, deixa fora els programes lliures i de codi obert als quals els usuaris poden accedir lliurement.

ARXIVAT A:
Consum
Anar al contingut