Trànsit ha augmentat els controls als vehicles pesants que circulen per l'AP-7

Macrocontrols als camions a l'AP-7 en detectar més incompliments dels temps de descans

Trànsit incorpora als controls un nou sistema de lectura dels tacògrafs a distància: una antena que detecta si han estat manipulats

RedaccióActualitzat

Des de la retirada de peatges, l'estiu de l'any passat, el trànsit de camions a l'AP-7 ha augmentat un 30%. En alguns trams encara més, fins al 40%.

També han augmentat els accidents de trànsit en aquesta via, sobretot els mortals amb vehicles pesants implicats, que s'han duplicat en un any respecte al mateix període d'abans de la pandèmia.

Trànsit ha reforçat els controls a camions en aquesta autopista per intentar revertir aquestes dades i vigilar, sobretot, que els conductors respectin el temps de conducció i descans.

Aquest octubre ja han fet tres macrocontrols a l'AP-7, en coordinació amb la Inspecció de Treball.

Gairebé la meitat dels vehicles inspeccionats en aquests controls han acabat sancionats


Controls específics del temps de descans

En l'últim, situat a l'antic peatge de la Roca del Vallès, en tres hores de control van veure passar 700 camions, en van aturar un centenar i, d'aquests, van obrir 33 diligències, la majoria per no respectar el temps de descans.

S'estan fent campanyes específiques per vigilar que es respecten els temps de conducció i descans (CCMA)

La falta de descans repercuteix directament en la seguretat viària, com ha explicat a TV3 Andreu González, cap de la Divisió de Trànsit dels Mossos d'Esquadra.

"L'excés d'hores de conducció i l'aminoració del descans repercuteix en la seguretat viària: genera fatiga, els reflexos no són els que eren."


Una antena permet llegir tacògrafs a distància

Per supervisar el temps de conducció, els agents han utilitzat dos sistemes: per una banda, el de sempre, descarregar els registres del tacògraf, i per una altra, un nou sistema experimental basat en una antena fixada en un punt que permet detectar eventuals manipulacions en els camions amb tacògrafs d'última generació.

Una antena fixa permet detectar si els tacògrafs dels camions han estat manipulats (CCMA)

Un cop detectada l'anomalia, els agents aturen el vehicle i revisen si és per causes fortuïtes, com una avaria o un tall de corrent elèctric, o si és intencionada, com explica Juan Carlos Galdón, d'Electromóvil Aca, una empresa de Lleida especialitzada en vehicles industrials responsable d'aquest sistema de monitorització a distància. 

"Podem visualitzar si hi ha hagut alguna manipulació com talls d'alimentació del sensor de moviment. L'agent para el vehicle, diagnostica in situ i veu si és denunciable o no."

Si el sistema es demostra efectiu, els Mossos podrien incorporar aquestes antenes no només en controls puntuals a les carreteres, sinó també en vehicles espiell, ja que la tecnologia permet detectar irregularitats en els tacògrafs amb les antenes fixes però també en moviment, seguint el trànsit rodat.


Saber que hi ha controls fa que alguns "es frenin"

Un dels transportistes a qui han aturat, Mauricio Lucena, que ve de França i va a Alacant, explica que el sector està molt castigat i que els incompliments del temps de descans "no són només culpa dels xofers".

"Els temps també són culpa de l'empresa on arribes, de si les mercaderies es retarden o no et poden carregar. És una cadena i nosaltres som els últims. Si un falla, falla tot." 

En el seu cas tot estava en ordre, continua --"m'han revisat el camió, han mirat rodes, extintors, m'han fet un control d'alcoholèmia i drogues, tot correcte", diu--, i reconeix que aquests controls són útils i fan que alguns conductors "es frenin".

Gairebé la meitat dels camions inspeccionats aquest octubre a l'AP-7 han estat sancionats (CCMA)

En Mauricio demana, però, més seguretat a les àrees de servei, on pateixen molts robatoris i per això, assegura, alguns a vegades no hi paren. "A les àrees ens roben, ens prenen gasoil, roben a les cabines o ens trenquen les lones i roben o fan malbé les mercaderies".

La seva empresa, explica, és molt estricta amb el descans i els posa totes les facilitats per fer-lo, però no sempre és així, reconeix: "Cada minut compta i cada minut que et menges és un minut que portes de retard."

Aquesta "urgència" per portar les mercaderies a temps és, justament, el que preocupa els Mossos, que han detectat des de l'estiu un augment d'infraccions per no respectar el temps de descans.

L'augment de controls, diu Albert González, fa que es vagin conscienciant que poden ser sotmesos a inspecció perquè, amb la retirada de peatges, potser alguns tenien la percepció que no els aturarien.

 

ARXIVAT A:
AP-7TrànsitMobilitat
Anar al contingut