Barreres aixecades al peatge de la Jonquera, a l'AP-7, aquest dimarts al vespre (ACN/Aleix Freixas)
Barreres aixecades al peatge de la Jonquera, a l'AP-7, aquest dimarts al vespre (ACN/Aleix Freixas)

S'aixequen barreres: 556 quilòmetres d'autopista queden lliures de peatges a Catalunya

A partir de les vuit del vespre, s'han començat a obrir progressivament els peatges de l'AP-7, l'AP-2, la C-32 Nord i la C-33

Actualitzat

La fi dels peatges més antics de Catalunya ja és un fet. Aquest dimarts al vespre, s'han començat aixecar les primeres barreres de peatges a la C-32 Nord i a l'AP-7.

Segons ha explicat Abertis a TV3, a partir de les vuit del vespre s'han començat a aixecar les primeres barreres i, de manera progressiva, s'aniran obrint tots els peatges per aconseguir que, a la mitjanit, ja no n'hi hagi cap en funcionament.

Al peatge de la Roca, a l'AP-7, les barreres s'han obert quan passaven tres minuts de les vuit del vespre. En aquell moment, el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, estava fent una roda de premsa just davant del peatge. Enmig del soroll dels clàxons dels cotxes que passaven, s'han aixecat les barreres i ja no han tornat a abaixar.

Barreres aixecades al peatge de l'AP-7 a La Roca
Barreres aixecades al peatge de l'AP-7 a La Roca (ACN/Jordi Pujolar)


A la mateixa autopista, també s'ha aixecat el peatge de Martorell poc després. Tant a les entrades dels peatges com als aparells de cobrament s'hi han posat cartells alertant als vehicles que no s'aturin i continuïn la marxa:

Cartells avisant de no aturar-se als aparells de cobrament del peatge de Martorell
Cartells avisant de no aturar-se als aparells de cobrament del peatge de Martorell
Cartells avisant els vehicles que no s'aturin, després de l'obertura de barreres al peatge de Martorell
Cartells avisant els vehicles que no s'aturin, després de l'obertura de barreres al peatge de Martorell


Gairebé simultàniament, a la C-32 Nord, s'han obert els peatges d'Arenys de Mar i Santa Susanna. Passats dos quarts de nou del vespre, s'han obert algunes de les barreres del peatge de Vilassar de Dalt, al Maresme, el més antic d'Espanya.

A la nit, a Vilassar, alguns veïns han fet una festa per celebrar la fi del peatge. Ja de matinada, alguns dels assistents han desmuntat les barreres.

A la matinada, alguns veïns han retirat les barreres del peatge de la C-32 a Vilassar de Dalt
A la matinada, alguns veïns han retirat les barreres del peatge de la C-32 a Vilassar de Dalt (Oriol Freixenet)


556 quilòmetres lliures de peatge

La mitjanit de dimarts a dimecres, 556 quilòmetres d'autopista han quedat lliures de peatge. A partir d'aquest 1 de setembre, passen a ser gratuïts el tram de l'AP-7 entre Vila-seca i la Jonquera; l'AP-2, de Saragossa fins al Penedès; la C-32 al Maresme, i el tram de la C-33 que uneix Barcelona i Montmeló. Per primera vegada des de fa anys, Catalunya tindrà més quilòmetres de vies ràpides gratuïts que no pas de pagament.

Són les autopistes que tenien les barreres més antigues i, durant dècades, han estat escenari de grans embussos de vehicles. Entre els peatges que desapareixen hi ha el més antic d'Espanya, el de la C-32 Nord a Vilassar de Dalt, que té 52 anys.

Després d'anys pagant peatge, a partir d'aquest 1 de setembre, les imatges de cotxes aturant-se per pagar o -en el cas dels usuaris de Teletac- alentint la marxa per pagar seran història. Caldrà, però, continuar reduint la velocitat fins que no es retirin les cabines dels peatges.

Desenes de conductors han viscut amb alegria les últimes hores abans de la fi dels peatges, com han explicat a TV3 usuaris de l'AP-7 d'aquest dimarts:


Raquel Sánchez: "Som el primer govern que no prorroga els peatges"

Quan faltaven cinc hores per a l'aixecament de les barreres, des del peatge de l'AP-7 a la Roca, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha dit que aquest dimarts és "un dia molt especial, que hem esperat que arribés durant molts anys".

Ha afegit que l'aixecament de barreres és un pas més cap a una "política racional en matèria de transports i infraestructures", amb l'objectiu d'oferir a la ciutadania "una xarxa de transports sostenible, segura, fiable i, sobretot, accessible".

La ministra ha anticipat un augment de trànsit a les vies que passen a ser gratuïtes i ha assegurat que hi haurà "necessitats addicionals", que suposaran un increment de les licitacions per assegurar un manteniment correcte de la infraestructura. En aquest sentit, ha reiterat que es busca un sistema de tarifació per ús, és a dir, "que qui utilitzi sigui qui pagui":

"Si volem una xarxa de carreteres competitiva i que sigui sostenible, també cal assegurar que es pugui finançar principalment per les persones que lautilitzen, seguint el lema que qui contamina, paga"

Sánchez ha destacat que, amb la fi dels peatges, el govern espanyol compleix un compromís adquirit el 2018: "som el primer govern que no prorroga els peatges", ha dit.

La ministra ha posat èmfasi en el fet que, ara, Catalunya està lliure de peatges en la xarxa de carreteres de l'Estat, perquè els que es mantenen són en vies que depenen de la Generalitat. Fins ara, Catalunya era l'autonomia amb més quilòmetres de peatge de l'Estat, un fet que suposava "un greuge comparatiu amb la resta del territori", segons Sánchez.

Els peatges que desapareixen aquest 1 de setembre suposen un estalvi de 752 milions d'euros anuals a Catalunya i 90 a l'Aragó.

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, al peatge de l'AP-7 a La Roca
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, al peatge de l'AP-7 a la Roca


Puigneró: "Un espoli sostingut de gairebé 50 anys"

Al cap d'una estona, des del mateix peatge, el vicepresident de la Generalitat i conseller de Territori, Jordi Puigneró, ha exigit el traspàs immediat a la Generalitat de les autopistes de titularitat estatal i el rescat dels peatges que queden per compensar el que ha qualificat d'"espoli":

"Celebrem la fi dels peatges de l'Estat i compartim l'alegria, però no donarem les gràcies a l'Estat. És l'Estat el que ha de demanar-nos perdó per un espoli sostingut de gairebé 50 anys sense que s'hagi construït pràcticament cap autovia gratuïta a Catalunya"

Puigneró ha denunciat que els 752 milions d'estalvi anunciats per Sánchez són la xifra d'un espoli de l'Estat que ha estat finançat pels contribuents catalans.

En una entrevista al "Telenotícies vespre" de TV3, Puigneró ha insistit a reclamar el rescat dels peatges a Catalunya. El vicepresident de la Generalitat ha atribuït els peatges que es mantenen a Catalunya a "un dèficit de molts anys de no invertir en infraestructures a Catalunya":


Què passarà a partir d'ara?

Des de la mitjanit d'aquest dimecres, cap conductor pagarà als peatges que s'acaben. Amb la fi dels peatges, el pròxim capítol serà el desmantellament de l'estructura física. Per incidir el mínim possible en el trànsit, es farà per fases. El càlcul és que, a mitjans del 2022, ja no quedi res dels peatges tal com els coneixem actualment.

Per tant, mentre hi hagi les estructures, caldrà continuar-hi circulant a un màxim de 30 km/h, almenys a les dues vies que depenen de la Generalitat. Pel que fa a les autopistes que depenen del ministeri, no se sap exactament quina velocitat màxima hi haurà, tot i que en el peatge que es va alliberar a Tarragona l'any passat, el límit també va ser de 30 km/h.

El desmantellament de l'estructura física es completarà a mitjans de 2022
El desmantellament de l'estructura física es completarà a mitjans de 2022 (EFE/Alejandro García)


El final dels peatges també comportarà que 132 municipis que fins ara recaptaven l'IBI deixin d'ingressar 14,4 milions per aquest concepte.

Una altra incògnita és saber com es pagarà el manteniment de les carreteres a partir del 2024, per complir amb les normes europees: la Comissió Europea vol que el 2024 s'estableixi una nova forma de pagament que assumeixi el principi que paga qui utilitza les infraestructures i qui més contamina.

El govern espanyol encara no ha aclarit com es farà. És molt probable que, per afrontar aquests costos de manteniment, s'implanti algun sistema de pagament, com alerten diversos experts en aquest reportatge del "Telenotícies":

 

Increment de trànsit amb la gratuïtat

La nova realitat de les autopistes planteja fins a quin punt aquestes vies estan preparades per assumir un increment de trànsit que es dona per segur.

La C-32 Nord, la Generalitat calcula que haurà d'assumir bona part dels vehicles que actualment circulen per la carretera N-II al Maresme: un 11% entre el Masnou i Premià de Mar; un 2% a Mataró; un 21% entre Caldes d'Estrac i Arenys de Mar; i un 31% a Santa Susanna.

A la C-33, amb l'eliminació del peatge, es pronostica que augmentaran un 20% els vehicles entre Barcelona i Mollet del Vallès, i un 10% entre Mollet del Vallès i Montmeló, vehicles tots procedents de la C-17.

Per la seva banda, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana també preveu un creixement del trànsit a l'AP-7 i a l'AP-2 procedent de les vies properes.

Aquest 1 de setembre, 556 quilòmetres d'autopista quedaran lliures de peatge
Aquest 1 de setembre, 556 quilòmetres d'autopista quedaran lliures de peatge (EFE/Alejandro García)


120 quilòmetres encara amb peatge

Més enllà del 31 d'agost, però, encara quedaran alguns peatges. És el cas de la C-32 sud, entre Barcelona i el Vendrell; la C-16 al túnel de Vallvidrera i entre Terrassa i Manresa; i el túnel del Cadí. En total, uns 120 quilòmetres de pagament.

Falten entre 15 i 17 anys perquè s'acabin les concessions d'aquestes vies, de manera que els peatges es mantindran fins al 2036 (el tram Terrassa-Manresa); el 2017 (túnels del Cadí i de Vallvidrera) i el 2039 (tram sud de la C-32).

 


Adjudicat el manteniment de la C-33 i C-32 Nord

Coincidint amb el dia de l'aixecament de peatges, el govern ha adjudicat el manteniment de les autopistes C-33 i C-32 Nord, que són de titularitat de la Generalitat, a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) formada per Sorigué, Comsa i Innovia Coptalia per un valor de 8,4 milions d'euros.

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va licitar el mes d'abril set contractes per a la conservació i manteniment de les autopistes AP-7 i AP-2, que depenen de l'Estat, per quan s'acabin les concessions per un total de 137 milions.

ARXIVAT A:
PeatgesAutopistes
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut