Les càmeres instal·lades per Amazon als vehicles controlen tots els moviments dels conductors (Reuters)

Les càmeres dels vehicles d'Amazon castigarien els repartidors per errors no comesos als EUA

Els repartidors denuncien que el sistema d'intel·ligència artificial els penalitza per infraccions que no han comès: "Considera distracció mirar el retrovisor"

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

Nova denúncia contra Amazon per violar els drets laborals dels seus treballadors. Aquest cop, per penalitzar injustament els conductors a partir de les indicacions que donen càmeres d'intel·ligència artificial instal·lades als seus vehicles, segons una investigació que publica la revista Vice

El passat mes de febrer, la companyia va anunciar la instal·lació d'unes noves càmeres anomenades "driverii" a les furgonetes d'alguns dels seus repartidors (primer a Los Angeles, a Califòrnia, i després en altres ciutats del país). Uns dispositius que controlen constantment tots els seus moviments, teòricament per garantir la seva seguretat i la del veïnat per on es mouen. 

La companyia assegurava llavors que podien reduir fins en una tercera part els xocs i incidents i ajudar-los a conduir de forma més segura. A la pràctica, però, la càmera els ha suposat una molèstia i estrès afegits i s'ha fet servir, denuncien alguns usuaris, per penalitzar-los injustament per infraccions que mai han comès.

Un control total

"Distracció al voltant", "frenada no detectada", "mantingues la distància de seguretat", "redueix la velocitat", són alguns dels missatges d'àudio que el repartidor sent constantment mentre condueix, si l'aparell detecta qualsevol anomalia. També si no és culpa seva ni representa cap perill.

Acceleracions, frens o girs sobtats; no guardar les distàncies encara que sigui un altre vehicle qui se't creui; o apartar la vista del volant, per la raó que sigui (com mirar pel retrovisor o apujar el volum de la ràdio), comporten una penalització automàtica al conductor, que acabarà pagant amb part del sou encara que no hagi comès, en realitat, cap infracció.

Fins a 4 càmeres o sensors enregistren qualsevol moviment: una de frontal, al davant, que enfoca la carretera; una a cada costat del vehicle; i una altra que grava el conductor i tots els seus moviments. Les càmeres s'activen de forma automàtica només engegar el vehicle i ho enregistren tot, durant tot el viatge, si el conductor no l'apaga.

Informes setmanals

Cada cop que detecta un esdeveniment inusual, l'enregistra o en fa una foto i n'envia un informe de forma automàtica, que queda a l'expedient del conductor en forma de puntuació. Una  puntuació que els pot fer perdre pagues i bonificacions, sense que se'ls doni l'oportunitat d'explicar-se.

"Quan vaig veure la meva puntuació setmanal vaig preguntar a la companyia de transports què havia fet malament", explica un conductor a Vice. Ells ho van preguntar a Amazon, a través d'un correu electrònic, que ningú va respondre. "No hi ha ningú a qui adreçar-se." Fins i tot, afegeix un altre, se'ns ha imputat fets que no han arribat a passar mai. "És desconcertant i molt molest", diu un tercer.

"Són un maldecap. Si miro pel retrovisor o el poso bé, ho considera una distracció. No em sento més segur amb una càmera mirant tots els meus moviments."

Els conductors es pregunten quins són els paràmetres establerts al programa per calcular les distàncies, velocitats o senyalitzacions que condicionen les alertes que reben. Detecta senyals de stop on no n'hi ha, expliquen, arbres com a obstacles a la carretera, vehicles que se'ns creuen com si no guardessin les distàncies o distraccions que no ho són.

Les càmeres instal·lades als vehicles, un estrès addicional per als repartidors d'Amazon (Reuters/Brendan McDermid )

Amazon assegura que, des que van implementar aquest sistema, els accidents s'han reduït a la meitat, la violació de senyalitzacions com l'Stop han caigut un 77%, les distraccions un 75% i la conducció sense cinturó de seguretat ha baixat un 60%. El respecte a les distàncies de seguretat, conclouen, també ha millorat en un 50%.

Les empreses subcontractades i els seus repartidors no hi estan d'acord. Alguns ho combaten posant adhesius a la càmera o conduint amb ulleres de sol. Per altres, fins i tot, ha estat la gota que ha fet vessar el got i han deixat de treballar per a Amazon.

 

ARXIVAT A:
Drets laboralsEstats Units
Anar al contingut