La contaminació causa un terç dels casos d'asma infantil, que es podria evitar
L'estudi alerta que cal reduir dràsticament les emissions contaminants dels vehicles privats

La contaminació causa un terç dels casos d'asma infantil, que es podrien evitar

L'estudi considera que les recomanacions de l'OMS i la UE sobre nivells d'emissions han quedat "obsoletes"

Actualitzat

Un de cada tres nous casos d'asma infantil són atribuïbles a la contaminació atmosfèrica. Ho recull un estudi liderat per l'Institut de Salut Global de Barcelona. El treball assegura que cal anar més enllà de la rebaixa de partícules contaminants que recomana l'Organització Mundial de la Salut, OMS.

El treball és un nou crit d'alerta a les autoritats perquè actuïn urgentment i posin fre a algunes de les fonts d'emissió de gasos i partícules contaminants més habituals a les ciutats, com ara el transport privat.

Estudi Europeu

A l'estudi, publicat al European Respiratory Journal, s'hi recullen les dades de 63 milions de nenes i nens de 18 països d'Europa, un dels quals és Espanya, on l'asma és la malaltia crònica més comuna de la infància.

Un 33% de nens que tenen asma, la pateix per causa de la contaminació atmosfèrica, sobretot per les partícules en suspensió, però també pel diòxid de nitrogen i pel carboni negre.
 

 

Una nena amb asma rep el tractament convencional amb un inhalador
 

Per tant, per Mark Nieuwenhuijsen, director de Contaminació Atmosfèrica i Salut Ambiental ISGlobal i un dels autors del treball, aquests casos es podrien evitar si s'abaixessin dràsticament les emissions contaminants i donar alternatives de transport. 

"Són unes partícules molt petites, més petites que un cabell el què causa l'asma infantil. El cotxe és molt còmode i ràpid però si hi ha alternatives que també són còmodes i ràpides la gent hauria d'escollir altres formes de transport, com el transport públic. Ara no hi ha alternatives suficients i aquest és el problema."

David Rojas, un altre dels autors i investigador l'ISGlobal, afegeix que aquest és un aspecte clau per millorar la qualitat de l'aire i cal una intervenció "massiva".

"Si demà poguéssim regular massivament aquest trànsit la qualitat de l'aire seria molt millor. I dic massivament perquè s'estan fent moltes intervencions, no hi ha una intervenció única que solucioni el problema. Però, definitivament, quan parlem de transport les opcions passen per oferir alternatives al transport privat."


Les recomanacions de l'OMS són "obsoletes"

Però per protegir els nens no seria suficient rebaixar-les als nivells que marca actualment l'Organització Mundial de la Salut. 
Si els 18 països fossin capaços de reduir les partícules en suspensió, s'evitarien més de 190.000 casos de nens asmàtics.

Els autors de l'estudi estan convençuts que encara som a temps d'evitar aquest 33% de casos d'asma en la població infantil si es prenen mesures més restrictives de les que suggereixen actualment la Unió Europa i l'OMS.

 


Panell que alerta dels alts nivells de contaminació a Barcelona

 

Aposten per posar al dia les guies de recomanacions sobre els nivells de contaminació, que entenen que estan obsoletes. L'última de l'OMS és del 2005.

"Del 2005 fins ara hi ha hagut molta evolució de l'evidència, sabem molt més dels impactes de la contaminació de l'aire i ens estem adonant que la contaminació de l'aire produeix danys a la salut a nivells molt més baixos del que creiem fa 15 anys. Amb aquest estudi també intentem cridar l'atenció de les autoritats perquè no siguin complaents amb la Unió Europea."

Rojas també vol deixar clar que no tota la responsabilitat és de les administracions i fa una crida a la ciutadania a fer un ús eficient de l'energia, tant a casa com a l'entorn laboral.

Els 18 països analitzats a l'estudi són Alemanya, Àustria, Bèlgica, Dinamarca, Espanya, Finlàndia, França, Grècia, Hongria, Irlanda, Itàlia, Lituània, Noruega, Països Baixos, Portugal, Regne Unit, Suècia i Suïssa.

 

ARXIVAT A:
Medi ambientMenorsContaminacióSalutUnió Europea
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut