Es tornen a enlairar avions a Gatwick, aquest divendres 21 de desembre (REUTERS)
Es tornen a enlairar avions a Gatwick, aquest divendres 21 de desembre (REUTERS)

Activitat intermitent a Gatwick, després de tres parades per la presència de drons

Una de les investigacions policials apunta que els responsables podrien ser activistes en defensa del medi ambient

RedaccióActualitzat

L'aeroport londinenc de Gatwick ha tornat a tancar aquest divendres durant una hora per la presència d'un dron volant sobre la pista. Els responsbales de les instal·lacions han anunciat sobre les sis de la tarda que cancel·laven aterratges i enlairaments. Una hora després, han informat que s'havia reprès l'activitat.

 

L'anunci del tancament ha estat quan només feia 11 hores que s'hi havia reprès la normalitat. L'aeroport havia estat parat 36 hores, des de dimecres al vespre, quan diversos drons que sobrevolaven la pista impedien els vols

 

La policia i l'exèrcit britànic segueixen investigant qui dirigeix els drons i amb quin objectiu. Consideren que es tracta d'un sabotatge i estudien un ampli ventall de possibilitats i diversos sospitosos. Una de les línies d'investigació de la policia és que al darrere hi pot haver activistes en defensa del medi ambient. També han explicat que no tenen cap prova que un altre estat hi estigui involucrat.

La primera ministra britànica, Theresa May, havia aprofitat la reobertura del matí per remarcar que aquests incidents poden suposar fins a cinc anys de presó per al responsable.

"L'activitat que hem vist és il·legal i qui s'atrapi posant en perill un avió s'exposa a passar fins a cinc anys a la presó. Ara estem valorant altres mesures, com donar més poders a la policia."

 

Gatwick havia reprès l'activitat el matí de divendres amb 800 vols programats. Abans de recuperar l'activitat, el cap d'operacions de l'aeroport, Chris Woodroofe, ha explicat que l'exèrcit i el govern havien pres mesures que li donaven "prou confiança per reobrir l'aeroport".

L'aparició de drons des de dimecres ha deixat uns 120.000 passatgers i 800 vols a terra, fins a divendres al matí. Diverses persones no van tenir més remei que passar la nit de dijous a divendres a les dues terminals, mentre creuaven els dits perquè el seu vol fos dels primers a enlairar-se.

 

 

 

L'aeroport de Gatwcik és el segon amb més trànsit aeri del Regne Unit i el vuitè d'Europa. Cada any, hi passen 45 milions de passatgers, amb 228 destinacions a 27 països.



El risc real dels drons

L'episodi de Gatwick també ha servit perquè molts britànics hagin descobert el risc real que pot suposar per a un avió un dron no operat correctament.

Hi ha especialistes que diuen que un dron de només dos quilos de pes pot trencar el vidre de la cabina dels pilots d'alguns models d'avió. La Universitat de Mississipí, que té un departament específic sobre seguretat de les aeronaus no tripulades, confirma que els drons, per més petits que siguin, són molt més perillosos que un ocell.

De fet, algunes simulacions mostren com un dron d'un quilo pot provocar danys considerables si xoca amb un avió a 380 km/h. Per no parlar del perill que pot suposar l'incendi de la bateria del dron amb l'impacte, que complicaria encara més la situació.

 

 

La BALPA, l'Associació Britànica de Pilots Aeris, ha aprofitat per recordar el risc que suposa la col·lisió d'un dron que, moltes vegades, pot no ser detectat o pot obstruir rutes de vol fora de les zones de detecció immediata:

 

La llei britànica prohibeix fer volar drons a menys d'un quilòmetre de distància de cap aeroport, i també a més de 120 metres d'alçada.

ARXIVAT A:
MobilitatAeroports
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut