Gairebé tots els menors porten sistemes de retenció als vehicles, però el 35% no van ben lligats

Els experts asseguren que viatjar d'esquena al conductor és cinc vegades més segur per als més petits
Gairebé tots els menors porten sistemes de retenció als vehicles, però el 35% no van ben lligats
Barcelona

Gairebé tots els menors porten sistemes de retenció als vehicles, però el 35% no van ben lligats

Els experts asseguren que viatjar d'esquena al conductor és cinc vegades més segur per als més petits
Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

L'accident prop del pantà de Susqueda en què han mort dues dones i una nena d'un any en un vehicle de cinc places amb set ocupants, quatre dels quals eren nens sense cadiretes de seguretat ni cinturons cordats, posa damunt la taula el debat sobre com s'han de portar els nens als cotxes. En tot l'any, han mort set nens a la carretera, i cap d'ells viatjava correctament.

L'ús d'un sistema de retenció infantil és obligatori en qualsevol desplaçament, per curt que sigui. I és que un accident a 8 km/h, per exemple, pot causar la mort d'un nen que no viatgi ben agafat.

El RACC alerta que una gran part del problema no rau pas en el fet de no tenir sistemes de retenció --el 98% dels menors viatgen amb cadiretes o alçadors, com marca la llei--, sinó en el mal ús que se'n fa: el 35% dels nens no van ben lligats, o porten els cinturons mal ajustats, o els ancoratges estan mal tancats, i això pot tenir conseqüències fatals.

Per això cal estar atent i seguir la normativa i, si es pot, les recomanacions. Fa poc s'ha creat una taula de seguretat amb experts i autoritats, i el tema que tenen pendent ara mateix és fins quan els nens han de viatjar en el sentit contrari de la marxa.

Hi ha experts que asseguren que viatjar d'esquena al conductor és cinc vegades més segur que fer-ho de cara. Hi ha estudis que apunten que en cas d'accident les lesions es redueixen més d'un 90%. Així ho ha assegurat David Born, expert en sistemes de retenció infantil:

"Si va a favor de la marxa, tota la força es distribueix per la zona dels arnesos i el cap queda absolutament lliure. Si el girem, tenim tota l'energia distribuïda i això fa que la pressió sigui molt menor i el dany infinitament menor.

No obstant això, el director tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto, ha alertat que en casos de col·lisió posterior no és el millor sistema.

"L'impacte frontal anant en sentit contrari és el millor, però en el xoc posterior no. No creiem que sigui ara mateix una prioritat absoluta. És més, nosaltres confiem que tenim un test de seguretat on fem proves i les cadiretes que surten malament, surten identificades, ja sigui marxa endavant o enrere".


La contramarxa és encara una desconeguda per a molts pares i mares i alguns dels quals alerten que no veurien els fills o que es podrien marejar, entre d'altres qüestions.

A internet hi ha una campanya de recollida de signatures a change.org, que s'està movent sota el hashtag #acontramarcha a Twitter, per demanar un canvi en la legislació espanyola. I és que, actualment, l'obligatorietat de portar els nens en el sentit contrari de la marxa és fins als divuit mesos aproximadament i els tretze quilos de pes.

Els defensors d'aquesta posició reclamen que l'obligació sigui fins als quatre anys, tal com l'apliquen els països escandinaus com Noruega i Suècia.

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS