Recreació d'un pare i una filla neandertal
Recreació d'un pare i una filla neandertals (Tom Bjorklund)

Et lleves d'hora i ets més diürn que nocturn? Podries tenir gens neandertals, segons un estudi

Aquest aspecte de l'ADN neandertal, adaptat als dies amb menys hores de llum, es va transmetre als sàpiens que van arribar a Europa

Judith Casaprima Sagués

El nostre codi genètic marca totes les nostres condicions vitals i l'herència genètica va més enllà de la mateixa família, arriba fins als orígens de la nostra espècie. Ara, un estudi de la Universitat d'Oxford publicat a la revista Genome, Biology and Evolution la setmana passada, demostra que les persones amb cicles circadiaris més diürns poden derivar de l'ADN dels neandertals.

Si bé encara continua sent un misteri per què els "Homo sapiens" van ser l'única espècie d'homínids bípedes que van sobreviure a l'evolució fins a arribar a l'actual espècie humana, l'estudi genètic dels nostres avantpassats demostra què en va quedar d'aquelles altres espècies.

Estudis anteriors han determinat que els humans actuals, "Homo sapiens sapiens", conservem fins a un 4% del genoma neandertal, que inclouen els gens relacionats amb el color de la pell, els cabells, el greix corporal, la immunitat i fins i tot la forma del nas.

Representació hiperrealista de la cara d'un home neandertal (Reuters)

Aquest estudi ha vist diferències en els gens relacionats amb el rellotge biològic entre neandertals i sàpiens, i ha investigat si aquestes característiques apareixen encara en els humans moderns, explica John Capra, epidemiòleg de la Universitat de Califòrnia, a San Francisco, i un dels autors de la investigació.

"En analitzar els fragments d'ADN neandertal que queden en els genomes humans moderns, vam descobrir una tendència sorprenent. En la majoria dels casos, (aquests gens) augmenten la propensió a ser una persona matinal."

Els experts situen l'arribada dels "Homo sapiens" a Europa, provinents de l'Àfrica, fa uns 46.000 anys amb estudis que demostren que la convivència i la barreja entre les dues espècies va ser més habitual del que es pensava. Els neandertals estaven ben adaptats al fred del continent i a les zones més al nord, als dies amb poques hores de llum.

Així els experts han trobat que hi va haver un traspàs genètic entre les dues espècies relacionat amb la regulació dels cicles llum/foscor que "han anat augmentant la propensió al matí en els europeus", diu l'estudi. Un fet que respon a l'adaptació més freqüent sobretot en latituds més altes.

Si ets una persona diürna, tens gens neandertals?

Per comprovar fins a quin punt aquest genoma es podria haver mantingut en la població humana moderna, els investigadors van recórrer al UK Biobank, que guarda informació genètica, de salut i estil de vida de mig milió de persones. Així van veure que no només moltes persones portaven les variants genètiques, sinó que els gens estaven vinculats al cicle de son/vigília, de llevar-se aviat i anar a dormir d'hora, escriuen els científics a la publicació de l'estudi.

De tota manera, els científics admeten que la regulació dels cicles circadians, relacionats amb la llum, i amb el son, estan regits també per altres gens, i a més, depenen de moltes influències ambientals i culturals.

Conclouen que per ser una persona diürna no es requereix tenir gens neandertals, però que sí que aquests gens tenen un petit impacte en l'evolució. Capra sospita que molts humans moderns porten els gens neandertals perquè van ajudar els seus avantpassats a adaptar-se a la vida a latituds més altes, ha declarat a The Guardian.

Explica que no se sap si ser més diürn que nocturn és un benefici o no per a l'espècie: "Més aviat creiem que és un senyal de tenir un rellotge capaç d'adaptar-se millor i més ràpid a la variació dels nivells de llum, en funció de l'època de l'any".

"A latituds més altes és millor tenir un rellotge més flexible i capaç d'adaptar-se al canvi variable de la llum estacional"

Quan els humans van evolucionar fa uns 300.000 anys, a l'Àfrica tropical el dia durava 12 hores de mitjana. Se suposa que podien dedicar un 30% del temps que estaven desperts a recollir o caçar, cosa que vol dir que disposaven de molt temps.

Però com més al nord es van anar desplaçant més variable era la durada del dia segons l'època de l'any. Quan van arribar a les latituds més al nord, les hores de llum s'allargaven molt o es reduïen molt, sobretot a l'hivern, quan el menjar és especialment escàs.

Així que els neandertals que poblaven aquestes zones i hi estaven més adaptats aprofitaven la llum de seguida que començava a despuntar. Una informació vital, gravada al seu codi genètic.

CiènciaArqueologia