Creadores de contingut xineses preparant una emissió en directe rodejades d'anelles de llum
Creadores de contingut xineses preparant una emissió en directe rodejades d'anelles de llum a Zhengzhou

Els influencers xinesos només podran parlar de segons quins temes si n'acrediten estudis

El nou codi de conducta per influencers xinesos obliga a seguir normes molt estrictes sobre què es pot dir i fer en directe, una de les moltes noves mesures de control imposades als continguts digitals

Enllaç a altres textos de l'autor Antoni Noguera Martínez

Toni Noguera Martínez

Periodista del 324.cat especialitzat en tecnologia

@AntoniNoguera
Actualitzat

La Xina ha presentat, en poques setmanes, profunds canvis en la manera de regular l'activitat digital dels actors que generen més trànsit a internet, tant empreses com particulars. L'última d'elles ha afectat de ple els influencers, els poderosos líders d'opinió a les xarxes socials que el govern comunista pretén controlar més efectivament.

La setmana passada, l'Administració Estatal de Ràdio i Televisió de la Xina i el Ministeri de Cultura i Turisme van fer un comunicat conjunt en què anunciaven el nou codi de conducta que han de seguir els creadors de continguts xinesos.

Entre les noves normes, la més cridanera ha estat la que obliga els influencers (reals o virtuals, especifiquen) de les plataformes socials xineses que produeixin contingut "professional" sobre temes complexos a comptar amb una qualificació pertinent. Es tracta de l'Article 13, que aquí es presenta en una traducció generada automàticament:

Article 13: Els influencers han de reforçar conscientment els estudis, així com dominar els coneixements i habilitats necessàries per desenvolupar la seva feina de presentació.

Per als continguts de retransmissió en directe que requereixin un alt nivell professional (com ara medicina i salut, finances, dret, educació), l'influencer obtindrà la qualificació professional corresponent i informarà de la qualificació professional a la plataforma de retransmissió en directe, i la plataforma de transmissió en directe farà la revisió i presentació de qualificacions.

El nou codi de conducta també recorda els creadors de continguts que han de respectar "la Constitució de la República Popular de la Xina i les lleis i reglaments", així com "preservar l'interès nacional" i el dels seus líders i representants.

El govern xinès és molt específic en la definició dels límits morals que marca per tot contingut que s'emeti en línia. Per exemple, deixa clar als influencers que mai poden promoure o mostrar "l'obscenitat, el malbaratament d'aliments, el joc o l'abús de drogues, la violència explícita, el vessament de sang, el terrorisme, els esquemes piramidals o el frau, així com instigar delictes", ni "armes de foc o l'ús de ganivets". A més, han d'evitar "la vulgaritat", tenir un "estil de vida i gustos saludables" i oposar-se a consciència a "l'adoració dels diners".

Un creador de contingut xinesa parlant de productes de perfumeria en una emissió en directe (Arxiu)


Prohibit qüestionar o criticar el poder i la cultura

El govern xinès també ha volgut recordar als streamers xinesos que no poden "publicar contingut que subverteixi el poder de l'Estat, posi en perill la unitat nacional, la sobirania i la integritat territorial" i tenen prohibit "publicar continguts que debilitin, distorsionin o neguin la direcció del Partit Comunista de la Xina o el sistema socialista i la reforma i l'obertura.

Les tradicions culturals també queden especialment protegides, ja que el nou codi de conducta impedeix fer paròdia o calumniar "l'excel·lent cultura tradicional de la Xina, la cultura revolucionària i la cultura socialista avançada" o "les polítiques religioses nacionals".

El govern xinès també ha restringit severament el consum que poden fer els infants de videjocs i contingut en línia
El govern xinès també ha restringit severament el consum que poden fer els infants de videojocs i contingut en línia (Arxiu)

Tampoc es poden calumniar "les tradicions culturals ètniques excepcionals" i han d'evitar "incitar a l'odi ètnic o a la discriminació ètnica" o "promoure la discriminació per raó de raça, nacionalitat, geografia, gènere, ocupació, discapacitat física o psíquica".

Els darrers articles del nou codi de conducta se centren a exigir més responsabilitat als òrgans de control, especialment recordant les obligacions de control i moderació de les plataformes de streaming per tot el contingut que s'hi emeti, encara que sigui en directe.


Més control al sector tecnològic i als continguts a internet

La Xina ha demostrat, amb aquest nou codi de conducta i les regulacions presentades les darreres setmanes, que vol donar un nou impuls al control sobre els continguts a internet.

A mitjans de juny, el regulador d'internet del país, l'Administració del Ciberespai Xinès, va anunciar un esborrany de normes que, entre d'altres, demanava iniciar un procés de revisió prèvia i validació de totes les publicacions i comentaris que es vulguin penjar a les xarxes socials. Un procés de precensura, de facto.

El darrer esforç regulador del país apunta a un sector, el dels influencers, del que depèn el 10% dels ingressos de comerç electrònic de la Xina, segons la consultora McKinsey, que ara provenen de les reproduccions en directe de streamers xinesos. "En una enquesta de 2020, dos terços dels consumidors xinesos van dir que havien comprat productes a través d'emissions en directe", apunta l'article.

Els creadors de continguts xinesos compten amb immenses masses de seguidors a les gegantines plataformes audiovisuals d'Alibaba o Tencent, i també a les aplicacions més populars del país, com Weibo (el Twitter xinès), Taobabo (l'equivalent a Twitch), BiliBili (vídeo en streaming estil YouTube) o Douyin (TikTok), per posar alguns exemples.

A causa sobretot de la seva legió de seguidors, són capaços de moure milions cap a les marques que mencionen o consumeixen. Si un influencer xinès afavoreix una empresa o altra és capaç de decidir el futur de tot un sector.

De la mateixa manera, qualsevol idea o opinió que comparteixin pot convèncer milions de ciutadans del país, un poder que el partit comunista xinès no veu amb bons ulls. Potser precisament per això, fa unes setmanes, tres dels influencers més importants del país van quedar silenciats d'un dia per l'altre.

 

 

ARXIVAT A:
Xarxes socials InternetLlibertat d'expressió Xina
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut