El primer tram de la L-9 celebra 5 anys de funcionament amb problemes de finançament per la continuïtat de les obres
Coincidint amb l'aniversari de la inauguració del tram de Santa Coloma, es fan proves de circulació de combois a l'altre extrem de la línia, el que portarà el metro fins a la T1 de l'aeroport la primavera del 2016
El primer tram de la L-9 celebra 5 anys de funcionament amb problemes de finançament per la continuïtat de les obres
Barcelona

El primer tram de la L-9 celebra 5 anys de funcionament amb problemes de finançament per la continuïtat de les obres

Coincidint amb l'aniversari de la inauguració del tram de Santa Coloma, es fan proves de circulació de combois a l'altre extrem de la línia, el que portarà el metro fins a la T1 de l'aeroport la primavera del 2016

RedaccióActualitzat
Estació de la L-9 a l'aeroport.
Estació de la L-9 a l'aeroport.

Fa cinc anys que va entrar en servei el primer tram de la línia 9 del metro de Barcelona, el de Santa Coloma de Gramenet.

Coincidint amb l'aniversari, es fan ara proves de circulació de combois a l'altre extrem de la línia, el del Baix Llobregat, on el metro arribarà fins a la T-1 de l'aeroport la primavera del 2016. Serà un tram de 20 quilòmetres i 15 estacions de la T1 i de la T2 de l'aeroport fins a la Zona Universitària. El tram de la Zona Franca està previst que entri en servei en un termini molt pròxim a l'arribada a l'aeroport.

La línia, la més llarga d'Europa soterrada, ha hagut de fer front des de bon començament a problemes de finançament.

Un cost que superaria els 16.000 milions

L'any 2008, el cost de l'obra s'havia triplicat fins arribar als 6.500 milions. Quan va començar la crisi, es van adjudicar estacions a constructores privades a canvi de pagar-los un cànon anual. Això comporta haver de compensar les constructores amb més de 9.500 milions fins al 2044.

El cost final de la infraestructura superaria els 16.000 milions d'euros.

Ara, el govern admet que el model financer que es va dissenyar l'any 2008, amb l'entrada de capital privat, li comporta una hipoteca que dificulta poder acabar la línia.

La inversió a la L-9 de 361 milions per l'any 2015 continua sent la principal en matèria de transport públic a Catalunya. Una inversió que perilla si el Parlament no aprova els pressupostos i que podria suposar la paralització de les obres.

Planificació qüestionable

Des de la Conselleria de Territori es critica la planificació que es va fer de la línia el govern del Tripartit. En aquell moment es va donar prioritat a començar les obres de la L-9 pels dos extrems, en lloc de prioritzar la zona central que té més demanda d'usuaris. El tercer tram de la línia, que uniria la part que va Santa Coloma i Badalona amb la T-1 està encara pendent de finançament.

50.000 viatgers diaris

El tram de la L-9 que ja funciona des de Sagrera i fins a Santa Coloma i de la L-10 fins a Badalona té una demanda de 50.000 viatgers diaris els dies feiners, segons TMB.

Quan fa cinc anys va entrar en servei el primer tram de la línia a Santa Coloma, el que més va cridar l'atenció va ser que els trens funcionaven sense conductor. Ara, des de Transports Metropolitans fan una valoració molt positiva d'aquesta automatització i diuen que la L-9 té un nivell de fiabilitat superior al de la resta de línies del metro.

 

Anar al contingut