"El crit" de Munch no és un crit, és un soroll de la natura

El Museu Britànic desmunta un mite i manté que en el quadre d'Edvard Munch la figura no crida

RedaccióActualitzat

És un símbol de la desesperació humana i un dels quadres més famosos del segle XIX, però fins ara se n'havia malinterpretat el títol. En "El crit" d'Edvuard Munch, el pintor noruec es refereix al crit de la natura i el seu personatge inquietant no crida, sinó que es tapa les orelles precisament per no sentir-ho.


La història real d'un quadre icònic

El Museu Britànic ha arribat a aquesta conclusió després de trobar una frase manuscrita en la litografia de l'obra del 1895, en blanc i negre, que aclareix:

"Vaig sentir un fort crit travessar la natura."


Els experts del museu sostenen la tesi que la figura, que fins ara es pensava que cridava, en realitat està aterrida per sorolls, externs o de l'interior del seu cap. El gran canvi és que l'autor no hauria volgut representar un acte personal, sinó un sentit més universal.

 

Litografia amb la frase que ha capgirat el sentit del quadre
 

Una mòmia com a model d'"El crit"

A més, també s'ha revelat que Munch s'hauria inspirat en una mòmia peruana per pintar la figura principal del quadre; l'hauria vista exposada al Museu Etnogràfic Trocadero de París pocs anys abans de pintar el quadre.

 

Les novetats arriben a les portes de la inauguració, a l'abril, de l'exposició "Edvuard Munch: amor i angoixa". El Museu Britànic exposarà una cinquantena de gravats i litografies del pintor, entre les quals hi ha la litografia que ha aixecat la polèmica.

 

"El crit" és el títol de quatre quadres de l'artista expressionista i la litografia en blanc i negre, que són en museus de la capital noruega i en col·leccions particulars. Dues versions van ser robades en dues ocasions, el 1994 i el 2014, però finalment van ser recuperades.

ARXIVAT A:
Cultura
Anar al contingut