Cotxes abandonats, brutícia i punxades: queixes per deixadesa a les autopistes alliberades

Camioners i gruistes es queixen que l'augment de trànsit i el poc manteniment causen problemes que poden posar en perill la seguretat viària

Agustí FornéActualitzat

L'alliberament dels peatges ha comportat un notable increment de trànsit, especialment de vehicles pesants que malmeten més el ferm. Però això no ha anat acompanyat d'un increment pressupostari en el manteniment.

ACESA va dedicar-hi 45 milions d'euros el 2019, i 33 el 2020. El govern espanyol ha licitat el manteniment per dos anys de l'AP-7 i l'AP-2 en 92 milions, però això inclou els 18,8 que costa desmuntar els peatges.

La Generalitat invertirà fins al març de l'any que ve 8,4 milions en el manteniment de la C-32 i la C-33, però s'hi han de restar els 4,9 milions per treure els peatges.

No volen que afecti la seguretat viària

És molt aviat per treure conclusions, però els professionals de la carretera estan preocupats. El director de la Federació d'Autotransports de Tarragona, Josep Lluís Aymat, creu que el risc s'ha incrementat, i això requereix un esforç especial de l'administració en el manteniment per no deteriorar la seguretat viària.

Francesc Mendoza és un camioner amb 40 anys d'experiència. Ja ha notat que "petites incidències que abans es reparaven ràpidament, ara no". I afegeix: "Si el manteniment no millora, d'aquí un any passarà com a la Nacional 2, que està feta caldo per l'increment de flux de vehicles."

És un problema d'invertir-hi més diners, però especialment d'executar el pressupost, segons Aymat. "El pressupost està ben fet, perquè segur que l'han fet professionals. Però l'administració moltes vegades fa trampes. Diuen que es gastaran 150 milions i després n'executen la tercera part. Això no pot ser."


Cotxes abandonats, molts residus i tanques malmeses

Amb l'increment d'accidents, empreses com Grúas San Andreu no es treuen la feina del damunt. Hi ha dies que fan 80 serveis, cosa que abans no passava. "Hi ha tants cotxes i tants accidents que el personal de manteniment no dona l'abast", assegura Victor Docón, el propietari de l'empresa i vocal de l'Associació Catalana d'Assistència en Carretera.

És una situació que ha començat a afectar la seva seguretat. "Amb ACESA –assegura Docón- quan fèiem un servei, normalment un vehicle d'assistència ens acompanyava per senyalitzar la nostra posició. Ara passa poques vegades i hem de fer-ho nosaltres enviant un segon cotxe a cada actuació". Des del 2020, han mort 7 gruistes a les carreteres de l'estat.

Camions aturats en una àrea de servei de l'AP7
Camions aturats en una àrea de servei de l'AP-7 (ACN/Aleix Freixas)

No han passat tres mesos de l'alliberament de peatges. Però fent un recorregut només des de Torredembarra al Montseny per l'AP-7, un es pot trobar amb un vehicle abandonat des de fa una setmana al voral, dos cotxes abandonats en àrees de descans i de servei, tanques de seguretat malmeses i acumulació de residus en alguns punts.


El problema dels senglars

Les vies d'alta capacitat com les que han revertit a la xarxa pública es caracteritzen també perquè són impermeables. Però hi ha moltes tanques que estan bolcades o malmeses i d'altres que han foradat els senglars.

Les intrusions d'animals també s'han incrementat a l'AP-7, segons els transportistes. No és un problema menor. L'any passat, van haver-hi 73 accidents d'aquest tipus, i enguany ja en portem 98.

 

ARXIVAT A:
Autopistes
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut