Cent anys de l'Escola del Bosc, la primera escola municipal de Barcelona
L'Escola del Bosc de Montjuïc, la primera escola municipal de Barcelona, compleix cent anys amb un projecte educatiu singular
Cent anys de l'Escola del Bosc, la primera escola municipal de Barcelona
Barcelona

Cent anys de l'Escola del Bosc, la primera escola municipal de Barcelona

L'Escola del Bosc de Montjuïc, la primera escola municipal de Barcelona, compleix cent anys amb un projecte educatiu singular

Alonso Carnicer / Sara Grimal Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

El dia 8 de maig es compleixen cent anys de la inauguració de la primera escola municipal de Barcelona, l'Escola del Bosc, a la muntanya de Montjuïc. Va ser la primera de les anomenades "escoles a l'aire lliure", creades amb finalitats terapèutiques i pedagògiques. Sota la direcció de Rosa Sensat, s'hi va aplicar la pedagogia de l'"escola nova", que posava els infants en el centre del projecte educatiu. L'Escola del Bosc segueix fidel als principis d'escola pública, laica i catalana, i al llarg d'aquest curs escolar, i, sobretot, del 8 al 17 de maig, celebra els cent anys d'història amb tot un seguit d'actes.

La gran finca de Laribal a Montjuïc va ser el lloc on el maig del 1914 va començar a funcionar l'Escola del Bosc, la primera escola pública municipal de Barcelona.  L'objectiu era oferir una educació integral al mig de la natura a infants que d'una altra manera no hi haurien tingut accés. Com explica Eva Chacón, directora de l'escola, la majoria de nens i nenes eren d'extracció humil. "Eren fills de treballadors de les fàbriques, i molts tenien problemes respiratoris. L'Escola del Bosc es va crear perquè poguessin tenir un lloc sa per venir a estudiar. Amb unes metodologies que en aquell moment eren impensables, en altres escoles, de classes a l'aire lliure, fer plàstica, fer música, fer educació física i dutxar-se."

Rosa Sensat, tot i que només era directora de la unitat de l'escola on anaven les nenes, va ser la impulsora de tota una revolució pedagògica. L'ensenyament, inspirat pels nous corrents europeus de "l'escola nova", per primer cop posava els infants en el centre del sistema educatiu, i es respectava la seva individualitat i els seus interessos. Les criatures deixaven d'estar tancades en aules rebent una educació purament memorística, basada en la transmissió de contingut, i entraven en contacte directe amb la natura i l'entorn. L'escola es va convertir en un model a imitar. Per Anna Alonso, membre de l'AMPA que ha estudiat la història del centre, "era una escola amb una pedagogia d'avantguarda que era model per a tot Europa i per a tot el món. De fet, venia gent del Japó, de Cuba i d'altres països. Venien a veure què és el que feia la Rosa Sensat, que va fer una gran tasca de difusió de la pedagogia de l'escola."

El model pedagògic es va estendre a altres escoles catalanes i es va consolidar en els anys de la República. Però durant el franquisme es va voler esborrar i no es va poder recuperar el seu esperit fins a la represa democràtica.

Roser Garcia, professora de l'Escola del Bosc, coneix el centre des de la seva infància perquè hi va estudiar i hi va enviar a estudiar els fills. Ha estat testimoni i protagonista dels canvis. "Un cop passada la guerra, arriba una època dura per al país, especialment pel que fa a l'educació. Amb una manera de fer imposada -en la llengua, els continguts...- i amb un adoctrinament polític important. Fins als anys setanta, en què aquí, a l'escola, ens plantegem una renovació i un voler tornar als orígens, i recuperar la filosofia de la seva creació, del treball a l'aire lliure, i que la figura de l'alumne fos el més important. El motiu de la nostra feina era la seva educació integral. Vam recuperar tota una sèrie de valors i de criteris que des d'aleshores intentem aplicar."

A l'Escola del Bosc, el contacte amb la natura continua sent l'eix conductor d'una part de les activitats. Com les lectures a l'aire lliure sota els arbres del jardí i l'exploració del món natural, plantes i animals. Tots els alumnes, dels 3 als 12 anys, dediquen una part del temps a treballar a l'hort, situat en un mirador privilegiat sobre la ciutat, on cultiven hortalisses.

Per Eva Chacón, cal que l'Escola del Bosc mantingui la seva essència d'escola pública, laica i catalana, amb una activa participació dels alumnes i pares a través de les assemblees d'escola: "És molt important que sigui una escola pública, i no una privada d'elit, que ja ho sabem que n'hi ha de molt boniques, també, però que s'ha de pagar un preu prohibitiu per a la majoria de la població."

Al llarg de tot el curs, a l'escola es desenvolupa un extens programa d'actes per celebrar l'any del centenari. Amb activitats com la construcció d'uns capgrossos o la creació de l'himne del centenari, amb lletra escrita pels mateixos alumnes. Els actes centrals de la celebració es faran del 8 al 17 de maig i inclouran tres exposicions sobre la història de l'escola i una gran festa el 17 de maig.

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut