Barcelona vol eliminar mig milió de viatges diaris amb cotxe i moto

El Pla de Mobilitat Urbana fins al 2024, que encara s'ha de debatre, busca aconseguir un 82% de la mobilitat sostenible, entre transport públic i desplaçaments a peu o en bicicleta

Actualitzat

L'Ajuntament de Barcelona vol que el vehicle privat perdi protagonisme en la mobilitat a la ciutat. Si ara un 26% dels desplaçaments es fan amb cotxe o moto, la proposta que fa el govern municipal és que d'aquí a quatre anys només suposin el 18%.

Ara es fan prop de dos milions de viatges diaris i caldria reduir-los un 25%, és a dir, mig milió menys de trajectes no essencials que ara es fan en cotxe o moto i que haurien de fer-se amb transport públic o altres modes sostenibles, com ara caminar o anar amb bicicleta.

L'objectiu és que la mobilitat sostenible passi del 72% actual al 82%.

A 4 anys vista, segons aquest pla, el transport públic continuaria sent el mitjà més utilitzat per desplaçar-se (passaria del 37% dels desplaçaments d'ara al 41%); seguit d'anar a peu (del 34 al 35%); amb vehicle privat (del 26 al 18%); i amb bicicleta, del 2 al 5%.

Són les idees principals incloses al Pla de Mobilitat Urbana fins el 2024, que l'Ajuntament ha presentat a més d'un centenar d'organitzacions i entitats implicades, amb qui vol buscar un consens. Dins del Pacte per la Mobilitat hi ha, per exemple, el RACC, Foment del Treball, la Plataforma Stop Pujades Transport, la FAVB i la Plataforma Carrers per a Tothom, entre altres.

Per aconseguir-ho, cal un canvi cultural, però també un gran esforç de les institucions, segons l'alcaldessa Ada Colau.

"Clarament, crec que, si la Generalitat i el govern de l'Estat col·laboren, en dos anys hauríem de veure un salt qualitatiu en la mobilitat de la nostra àrea metropolitana."

Obres pendents

Aquest salt qualitatiu inclou peticions concretes per resoldre, com ara acabar la L9 del metro o unir el tramvia de la Diagonal, com ha recordat la tinenta d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz. També ha reivindicat mesures "ràpides i àgils" a Rodalies, amb més freqüència de trens.

A més, el pla planteja augmentar en un 40% la xarxa de carrils bici i estendre la xarxa de bici i motosharing elèctrics a l'àmbit metropolità.

També proposen que el 2024 tota la xarxa de metro sigui accessible.

L'alcaldessa ha destacat que aquestes obres generen llocs de treball:

"Quan diem que volem guanyar espai per als vianants, ho fem pensant en un model de ciutat més amable, més saludable, més humana. Però també ho fem pensant en els comerciants, que veuen com la seva activitat i la seva facturació quan, en lloc de vehicles, per davant del comerç, hi passen moltes persones passejant."

Sense obstacles a les voreres

El pla municipal també vol crear 32 quilòmetres més de carrers per a vianants i fer les voreres més accessibles, sense tants obstacles que dificulten el pas.

N'hi ha de fixos, com pals d'electricitat o telefonia, que molesten per caminar en voreres estretes en zones com Horta-Guinardó o Montbau. A més, cal treure'n motos, bicicletes o patinets, perquè es pugui caminar més bé.

També es volen instal·lar escales mecàniques i ascensors en carrers amb desnivells.

ARXIVAT A:
Transport públicZBE BarcelonaMobilitatAjuntament de Barcelona
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut