60 anys de Scalextric, una marca que vol tornar a ser la joguina que tothom desitja

La família Arnau ha recuperat Scalextric i vol rellançar la marca i plantar cara a les pantalles i els jocs virtuals

Qui no ha jugat amb un Scalextric? Va arribar fa 60 anys i es va convertir en una de les joguines més populars a Catalunya i a tot el món. El que potser no se sap tant és que el va portar una família catalana, la família Arnau, que ara l'ha recuperat i el vol rellançar amb l'esperit de sempre, però amb la tecnologia d'ara.

Quan Lluís Arnau Carreras explica a algú que és el director general de Scalextric, diu que la resposta és sempre la mateixa: "Oh, que xulo" I seguidament sempre li pregunten: "Però encara existeix?". "Sí, existeix", respon orgullós.

Està orgullós perquè va ser el seu avi, Josep Maria Arnau Pibet, qui va portar la patent a l'estat, ara fa 60 anys. Un visionari, un geni del món de les joguines que va crear, a la companyia Exin, productes tan populars com Exin Castillos, Tente, Cinexin o Madelman.

Josep Maria Arnau Pibet, el tercer per la dreta, va portar la patent a l'estat ara fa 60 anys
Josep Maria Arnau Pibet, el tercer per la dreta, va portar la patent a l'estat ara fa 60 anys

L'Scalextric va ser un boom que va durar molts anys. La davallada va començar a principis de la dècada dels 90. Es van començar a introduir les joguines electròniques, van aparèixer noves formes de jugar i, especialment, va irrompre la competència internacional.

Tot plegat, la marca Scalextric es va anar venent de multinacional en multinacional. L'únic lligam amb la família Arnau va ser el fill del creador, Lluís Arnau Manresa, que va continuar sempre com a cap d'I+D:

"Per mi, sempre ha estat més que un projecte empresarial, més que un producte. És com un fill."

Per això va ser l'home més feliç del món quan el 2018, la família Arnau va recuperar la llicència.


Fa 4 anys, els Arnau recuperen Scalextric

La tercera generació serà l'encarregada de reflotar la companyia. No serà fàcil, perquè els hàbits han canviat.

Ara, els jocs són virtuals i hauran d'aconseguir que els més joves oblidin per un moment les pantalles. "Els pares i els avis són els nostres aliats --diu Lluís Arnau Carreras--, perquè ells jugaven a l'Scalextric."

Davant les joguines virtuals ofereixen un producte físic, que pot potenciar la creativitat dels nens: construeixen circuits, competeixen entre ells i "el més important és que juguen junts presencialment. Amics, pares i fills, fins i tot avis i nets", afegeix el director general d'Scalextric.


Pilots de "slots"

Però aquests cotxes en miniatura van més enllà del joc infantil. S'ha calculat que la velocitat d'un d'aquests vehicles supera els 300 quilòmetres per hora. Camp abonat per a la competició.

Aquests cotxes en miniatura van més enllà del joc infantil
Aquests cotxes en miniatura van més enllà del joc infantil (CCMA)

Hi ha una enorme afició a les curses de "slots". Hi ha nombrosos clubs que organitzen campionats amb reproduccions de circuits de velocitat o trams de ral·li a escala. Joan Carles Campoy Macias és pilot de l'escuderia TopTeam. "Els que no ens podem permetre tenir un cotxe real de competició trobem una alternativa en les curses de "slots". És clar que no és ben bé el mateix, però també t'estresses, et piques i vols córrer molt".


Una col·lecció de 6.000 cotxes

La tercera pota és el col·leccionisme. "Sí, reconec que soc un friqui --diu Carles Carbonell Casanoves--. Algú em va dir una vegada si m'ho havia fet mirar, aquesta afició exagerada a l'Scalextric."

Alguns dels models que col·lecciona Carles Carbonell Casanoves
Alguns dels models que col·lecciona Carles Carbonell Casanoves

Al seu habitatge d'Arbúcies, en Carles ha reunit 6.000 cotxes de Scalextric. Alguns són peces úniques que mai no han sortit al mercat. Proves de peces que no es van arribar a comercialitzar o espònsors que es van desdir i van fer retirar un cotxe. Originals de dibuixos de Lluís Bargalló, l'il·lustrador oficial de la marca. També desenes de cotxes firmats pels pilots que els conduïen al mundial de ral·lis.

A més a més, hi té rareses, com col·leccions de cotxes de Scalextric i circuit de paper en miniatura. "És la llei de l'oferta i la demanda. Hi ha peces que m'han costat 4 dígits, però o són úniques o n'hi ha dues o tres al món. Hi ha qui s'ho gasta anant de vacances o de festa, jo m'ho gasto en Scalextric."

El primer cotxe que es va fabricar a l'estat va ser un 600, l'any 1966. L'últim, un Seat Panda per commemorar el 60 aniversari. Per cert, un vehicle que reprodueix el que el màxim responsable de la companyia, Lluís Arnau Carreres, conduirà d'aquí pocs dies al Panda Raid que es disputarà al Marroc.

Cotxe Panda Raid Scalextric per commemorar 60 aniversari de la marca
Cotxe Panda Raid Scalextric per commemorar 60 aniversari de la marca

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut