Un tren de rodalies a l'estació de Gavà durant l'avaria del 2 de maig (ACN/Albert Segura)

5 de cada 6 dies hi ha incidències a Rodalies, l'acusació del govern contra Renfe i Adif

La Generalitat insisteix a demanar el traspàs complet de Rodalies de Catalunya per gestionar el servei des d'aquí

RedaccióActualitzat

Fa gairebé una setmana de l'avaria a l'estació de Gavà dins la línia R2 Sud, i la Generalitat demana una gran aliança per exigir el traspàs complet de Rodalies, que acumula greus incidències. Segons el govern, en els primers quatre mesos de l'any el servei de Rodalies Renfe només ha funcionat 22 dies sense registrar avaries. Això vol dir que de cada sis dies, n'hi ha cinc amb incidències tècniques.

Renfe respon que les alteracions del servei es corresponen a una xarxa complexa, amb gairebé 300.000 trens de Rodalies que circulen cada any. A més, segons la companyia, part de les incidències corresponen a causes externes, com episodis meteorològics o robatoris de coure

Aquests arguments, però, no convencen la Generalitat, que insisteix a reclamar el traspàs total del servei de Rodalies a Catalunya.

Dissabte el president Pere Aragonès va enviar una carta a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, per queixar-se de nou de la "inacceptable" reacció del govern espanyol a l'avaria de l'R2 Sud i per tornar a demanar el traspàs del servei.

Dilluns 8 de maig es reforçarà l'R2 Sud (ACN/Albert Segura)

Esperant el traspàs econòmic acordat

El traspàs és una reivindicació històrica, però el govern espanyol sempre s'hi ha negat. Fins ara, només s'ha traduït en un traspàs parcial de Rodalies. Des de l'any 2010, la Generalitat s'encarrega de la gestió del servei pel que fa a freqüències, línies i preus. Però no de la infraestructura, que continua en mans d'Adif, ni tampoc dels trens ni dels maquinistes, que depenen de Renfe.

En aquest traspàs parcial, la Generalitat va assumir també la potestat per triar operador. Però continua sent Renfe. Amb molts anys de retard, el govern ha començat a optar per un nou operador, el seu, els Ferrocarrils, a la zona de Rodalies de Lleida, on està previst que comenci a funcionar entre el 2024 i 2025. També ho farà al servei de llançadora de l'aeroport del Prat.

L'acord del 2010 també inclou el traspàs econòmic. Són els diners que l'Estat hauria de donar a la Generalitat, per després pagar a l'operador. Són aproximadament uns 300 milions d'euros cada any. Els diners no s'han rebut mai, perquè continua sent l'Estat qui els paga a Renfe. I això provoca que la Generalitat tingui un paper secundari i no pugui exercir cap autoritat davant l'operador.

El govern espanyol ha reconegut la falta històrica d'inversió a la infraestructura de Rodalies. Això s'ha traduït en incidències constants, en diferents línies. El govern Zapatero va prometre 4.000 milions d'euros. Només se'n van executar un 15%.

El govern Rajoy va prometre 4.000 milions més en un pla que va quedar en un calaix. I el govern Sánchez, l'any 2020, va anunciar 6.000 milions més. Formen part del pla 2020-2030, que inclou diverses inversions i obres, algunes de les quals ja estan en marxa.

L'aliança, passades les municipals

L'aliança de país que proposa Pere Aragonès per al traspàs és necessària perquè, assegura, el servei és del tot deficient. En un article a l'Ara, Aragonès culpa el Ministeri de Foment de deixadesa i reclama solucions urgents per als usuaris.

"El servei no és fiable. És del tot deficient. En els quatre primers mesos de l'any només hi ha hagut 22 dies sense incidències tècniques a la xarxa"

Com s'ha fet en altres moments, assegura, cal una aliança entre institucions, món municipal, agents socioeconòmics i societat civil per exigir les inversions necessàries i el traspàs a la Generalitat. Per facilitar el consens, el president creu que és millor articular l'aliança passades les eleccions municipals.

La resposta de l'oposició

Des de Junts, Jordi Turull li ha respost que també cal plantar-se a Madrid. "L'Estat des de fa molts anys ens deixa en la indigència ferroviària. Però el que no pot ser és que aquí proposis un gran pacte i quan vas a Madrid posis la catifa vermella a aquell que et té en la indigència ferroviària."

Salvador Illa, del PSC, insisteix que governant i complint acords és la manera com un executiu demostra la credibilitat: "Passem de la cultura de la queixa a la cultura de la feina. Escoltem els ciutadans. Està molt bé que fem volar coloms, però el primer que ha de fer un governant és complir els seus compromisos."

 

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públicRenfeRodalies
Anar al contingut