Barcelona

Uns 70 veïns del Carmel es neguen a tornar a casa perquè desconfien de l'estat dels edificis

El dia previst per al retorn als seus habitatges d'un percentatge important d'afectats pels desallotjaments per l'accident de les obres del metro al barri del Carmel, hi ha hagut disparitat d'opinions entre els veïns motivades per la por i la prevenció a l'hora de tornar a casa. Mentre que un bon nombre ha optat pel reallotjament, uns 70 veïns han decidit no fer-ho perquè desconfien de les garanties que els ofereixen les administracions i les empreses constructores sobre la solidesa dels seus habitatges. Les administracions, per la seva banda, s'han felicitat perquè s'han pogut recuperar alguns béns de les famílies afectades.

Actualitzat
A primera hora del matí els veïns que s'estan a l'Hotel Alimara no tenien gens clar tornar a les seves vivendes. Volien un certificat del Col·legi d'Arquitectes que els assegurés que la tornada era segura. Poc després han arribat tècnics de l'Ajuntament i de la Generalitat i han reunit els veïns per explicar-los la situació. A gairebé cada veí se li ha donat una carpeta amb dos certificats, un de la Generalitat que garanteix la seguretat de l'habitatge i un altre fet per enginyers i arquitectes que garanteix que el subsòl on hi ha els edificis és segur. Amb aquesta documentació i les explicacions dels tècnics, molts dels veïns han decidit anar, com a mínim, a veure com estan els pisos. Amb tot, uns 70 dels 230 veïns que podien tornar a casa no ho han fet en desconfiar de les garanties que els ofereixen les administracions i les empreses constructores de la línia 5 del metro. En uns casos no han tornat a casa seva per la falta d'un dels tres certificats necessaris. A més, uns 30 dels 130 veïns que tenien previst ocupar casa seva a la tarda, a les zones més allunyades de l'àrea més afectada per l'esllavissament de terres, no han pogut ser localitzats. Això explica la complexitat d'un procés en què estan implicats 1.054 desallotjats, segons ha dit el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Xavier Casas. Casas ha insistit que "és difícil que totes les voluntats vagin en la mateixa sintonia", malgrat el desplegament de prop de 500 persones del govern català i de l'Ajuntament, i ha insistit que "no hi ha més motius que els anímics i personals per no tornar a les seves cases". El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha dit, per la seva banda, que s'han pogut rescatar gran part dels objectes de set dels dotze habitatges del número 10 del passatge Calafell, excepte mobles i grans electrodomèstics. No serà fins que els treballs de demolició finalitzin que es podrà avaluar la paret mitgera del bloc adjacent i determinar si està afectat per l'esllavissament de terres en les obres del metro. Nadal: Ja es qüestionaven les obres els primers 15 dies Nadal, que ha insistit que a partir d'ara es donaran garanties de seguretat en totes les obres pendents en el subsòl -les línies 3, 5 i 9 del metro i el tren d'alta velocitat-, ha destacat que quinze dies després de començar les obres de prolongació de la línia 5 "es va qüestionar" la ubicació del túnel de maniobres a Horta. El conseller ha afegit que l'emplaçament alternatiu proposat per l'empresa que gestionarà el servei -Transports Metropolitans de Barcelona- es va rebutjar perquè afectava l'Hospital de Sant Rafael, per la qual cosa a mitjans del 2003 es va presentar la contraproposta del Carmel. Aquest dijous podran tornar a casa 150 persones d'uns 95 habitatges, que ja han estat revisats. Divendres ho faran 130 d'uns 80 habitatges i, entre dissabte i diumenge, unes 200 persones més d'un centenar de pisos. La setmana que ve, segons Casas, només estaran desallotjades unes 170 persones de 120 habitatges, els que estan més a prop del número 12 del passatge Calafell, on el terreny va cedir.
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut