Reus / Vilobí d'Onyar

Ryanair incompleix el contracte amb la Generalitat, abandona Reus durant l'hivern i va a mig gas a Girona

L'aeroport de Reus comença la temporada d'hivern més difícil sense vols comercials després de la marxa de Ryanair i, d'altra banda, la companyia irlandesa redueix a la meitat les destinacions que ofereix aquest hivern des de l'aeroport de Girona. A l'altre plat de la balança, l'aeroport de Barcelona-el Prat ofereix aquesta temporada un 6% més de seients. Es mantenen els vols intercontinentals amb Sao Paulo, Miami i Cap Verd, que van començar a operar aquest estiu. Per la seva banda, l'aeroport de Lleida-Alguaire espera la temporada d'esquí per revifar-se lleugerament.

RedaccióActualitzat
Tot i la bona notícia que arriba des del Prat, aquesta no compensa l'incompliment del conveni que la companyia Ryanair va signar amb la Generalitat fins al 2013 i que suposa, de manera immediata, que prop d'un centenar d'empleats de terra i de la zona comercial i de restauració de l'aeroport de Reus es queden sense feina.

L'aeroport de Reus


I és que en una setmana, l'aeroport de Reus es quedarà sense vols comercials per la marxa temporal de Ryanair durant la temporada d'hivern. L'últim vol amb destinació a Dublín de la companyia irlandesa està previst pel diumenge 6 de novembre.

Ryanair va anunciar el mes d'abril que tancava la base operativa a Reus durant la temporada d'hivern. El conveni de Ryanair amb la Generalitat i les administracions tarragonines establia 39 freqüències a l'hivern i 100 a l'estiu. El conveni és vigent fins al 2013, però Ryanair no tornarà a Reus fins a l'abril.

Les administracions van xifrar aquesta decisió de la companyia irlandesa en una pèrdua de 75.000 passatgers al territori. Mentrestant, Aena està negociant amb 13 companyies d'11 països perquè operin a l'aeroport de Reus. El Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona també s'està movent amb l'objectiu de potenciar la visibilitat de l'aeroport i que aquest segueixi mantenint activitat.

L'aeroport de Reus fa temps que busca solucions per trencar amb l'estacionalitat dels mesos d'estiu. També s'ha marcat la recuperació de les quotes del mercat britànic perdut en els darrers anys, i potenciar els bons resultats que ha obtingut el turisme rus, molt present al territori en l'última campanya d'estiu.

La pèrdua dels vols comercials per a aquest hivern no afectarà els treballadors d'Aena a Reus. I és que l'aeroport manté un 50% la seva activitat per la seva capacitat operativa. La base de salvament marítim, l'helicòpter de servei de la Guàrdia Civil i els diferents vols i privats mantenen activitat a l'aeroport.

L'aeroport de Girona


Pel que fa a l'aeroport de Girona, Ryanair ha complert les seves amenaces d'aplicar una dràstica reducció en l'activitat per desacord en el nou conveni que s'ha de signar amb el govern de CiU. Durant la temporada d'hivern ha reduït a la meitat les destinacions que ofereix des d'aquest aeroport.

De 46 rutes es passa a 23. Més significativa és la caiguda de les freqüències dels vols, ja que les operacions passen de 472 per setmana a només 174, un 63% menys.

Girona es queda sense cap vol a Londres i només manté una connexió domèstica, amb vols a Palma. Aquest estiu la companyia ja va eliminar el vol Girona-Madrid, la connexió que més passatgers tenia i una de les més rendibles per a la companyia. Tot i que en el seu moment Spanair es va interessar per cobrir aquesta ruta, encara no hi ha novetats sobre aquesta qüestió.

Per contra, incorpora un vol a Manchester cinc dies a la setmana i un vol a Tallin (Estònia).

Com a novetat de la temporada, la companyia Wizz Air unirà Girona i Kíev tres dies per setmana.

Les negociacions entre Ryanair i les administracions no tiren endavant. Ryanair ha refusat la darrera proposta d'11 milions i mig d'euros per quatre milions de passatgers anuals i en demana 15 per tres milions. Per a la Generalitat, aquesta demanda és inacceptable.

La reducció de l'activitat a l'aeroport de Girona és un cop molt fort al sector turístic i hoteler gironí.

L'aeroport de Ciudad Real: el precedent

L'aeroport que ja s'ha quedat sense vols comercials és el de Ciudad Real. Aquest dissabte va sortir l'últim, de la companyia Vueling, que era l'únic que hi operava. Ara la instal·lació estarà oberta per als vols particulars, mentre espera la decisió d'un jutge que n'ha d'autoritzar el tancament provisional durant un any.

El nombre de passatgers de l'aeroport de Ciudad Real mai ha estat gaire significatiu. El 2009 el van utilitzar més de 50.000 passatgers, però la xifra havia caigut els primers 6 mesos del 2011 als 12.000.

Alguaire espera la temporada d'esquí

A l'aeroport de Lleida-Alguaire s'espera l'arribada d'esquiadors russos i britànics a partir del 19 de desembre. La Generalitat ha tancat un acord amb turoperadors d'aquests països on se'ls ofereix un paquet turístic amb vol, estada i esquí a les estacions del Pirineu lleidatà. Aquests viatgers, uns 40.000 en les 15 setmanes de la temporada d'hivern, se sumaran als que actualment passen per l'aeroport lleidatà els divendres i els diumenges per agafar l'avió que vola a Palma, en l'únic vol regular que opera actualment.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut