Catalunya

Recomanacions per als conductors

Amb motiu de la vaga de les empreses de grues d'assistència en carretera, el Servei Català de Trànsit i la Divisió de Trànsit dels Mossos d'Esquadra recomanen als conductors que tinguin una especial cura i garanties que circularan amb un vehicle en bones condicions mecàniques, per tal d'evitar possibles incidències posteriors. L'Agència Catalana de Consum també dóna diversos consells i recomanacions generals relacionats amb aspectes de consum d'aquest servei, per si han d'acabar fent reclamacions.

Actualitzat
El Servei Català de Trànsit i la Divisió de Trànsit dels Mossos d'Esquadra recorden als conductors que cal que extremin les precaucions a totes les vies davant la possibilitat de trobar-se vehicles avariats. Cal parar una especial atenció a les vies secundàries i amb poca visibilitat i mantenir velocitats adequades sense distraccions provocades per una desatenció en la conducció l'"efecte tafaner" a causa dels vehicles avariats) a totes les vies i principalment a les autopistes i autovies. A més, abans d'iniciar uns desplaçament de mitjana o llarga distància s'han de revisar els nivells, la bateria i el funcionament correcte del sistema elèctric del vehicle. En cas d'avaria Si l'avaria arriba, cal activar els intermitents d'emergència, fer ús de l'armilla reflectant quan se surti del vehicle i del sistema de senyalització, amb la col·locació del triangles d'advertiment a 50 metres com a mínim (al darrere en vies de sentit únic de circulació, i també al davant en les vies amb dos sentits). S'ha de situar el vehicle al voral de la via i, si és possible, treure'l fora de la calçada. I un cop fora del vehicle, no s'ha de caminar mai per les vies. Si no es pot moure el vehicle fins a un lloc que no suposi un perill o un obstacle per a la resta d'usuaris, s'ha de comunicar al telèfon d'emergències 112, i no s'ha d'abandar el vehicle fins que arribin la policia o els bombers. Després, s'ha de trucar a la companyia asseguradora, comunicar el tipus de servei que es necessita i el lloc on es troba el vehicle. Si s'ha de deixar el vehicle, es recomana retirar la documentació i els objectes de valor de l'interior i deixar-lo tancat. Què s'ha de fer si es necessita una grua? Des de l'Agència Catalana de Consum també s'ha elaborat un pla d'actuació per als conductors que necessitin els serveis d'una grua durant els dies de vaga. Primer de tot, s'ha sol·licitar aquest servei a la companyia d'assegurances contractada. En el cas que la companyia no presti el servei a l'usuari cal documentar, si és possible, la impossibilitat de la retirada del vehicle de la via pública, i conservar la referència del sinistre o la comunicació feta a la companyia per poder deixar-ne constància en la reclamació posterior. En cas que es pugui contractar directament el servei de grua a una empresa cal recordar que els vehicles grua han de dur en un lloc visible des de l'exterior del vehicle un cartell que indiqui els preus dels serveis. Abans de fer un servei, l'empresa ha de lliurar a l'usuari un pressupost per escrit en el qual ha de constar la identificació del titular de la grua, la identificació del vehicle que s'ha de transportar, la identificació de l'usuari i la data, i l'hora i el lloc de recollida del vehicle avariat. També hi ha de posar l'adreça de la destinació del vehicle avariat, el preu total del servei desglossat per conceptes i la firma i el DNI del prestador del servei i la d'acceptació de l'usuari. A més, es recomana que es faci constar l'estat en què es transporta el vehicle. El prestador del servei de transport de vehicles automòbils avariats està obligat a lliurar al client una factura escrita, signada i segellada, i degudament desglossada. L'import de la factura no pot superar el del pressupost. A més, a la factura han de constar les reparacions fetes, els càrrecs acreditats, els quilòmetres recorreguts, els punts de sortida i arribada, la data i l'hora del servei i els impostos corresponents, la identificació del responsable del servei, i la identificació de l'usuari del servei. Reclamar a l'asseguradora L'ACC recorda que, en el cas que la companyia asseguradora no presti el servei, li podeu reclamar les despeses que hagueu tingut i els perjudicis soferts a través del seu departament d'atenció al client, el Defensor de l'Assegurat o a través d'una Junta Arbitral de Consum. Això sí, s'han de guardar totes les factures.
Anar al contingut