Catalunya

L'ús del català a les grans superfícies ha caigut un 13% des de l'any 2000

L'ús del català en supermercats i hipermercats ha caigut gairebé un 13% des del 2000, any d'entrada en vigor de la llei de política lingüística. Segons un estudi de la Conselleria de Comerç i la Secretaria de Política Lingüística, l'ús del català ha caigut 9 punts després de passar de tenir una presència del 69,3% el 2000 al 60,3% el 2004.

Actualitzat
La llei de política lingüística no ha fet que als supermercats i hipermercats es faci servir més el català. Al contrari, entre l'entrada en vigor de la llei, l'any 2000, i l'any passat, l'ús del català a les grans superfícies va baixar nou punts, d'un 69% a un 60%, en benefici del castellà. Quan un client es dirigeix en català a un empleat d'aquests establiments, en gairebé el 70% dels casos li responen en català, tot i que els percentatges varien força entre Tarragona, on en comparació es fa servir menys el català, i Lleida. Però l'estudi del Departament de Comerç detecta que l'ús del català en la retolació -a les portes d'entrada, seccions o rètols de preus- ha baixat molt, 14 punts. I també s'ha notat un fort retrocés en l'apartat de comunicació: catàlegs, tiquets, bosses, missatges de megafonia... Respecte a l'estudi de fa cinc anys, el descens és de gairebé un 10%. El català es fa servir en el 31% dels casos i el castellà, en gairebé el 62%. Només en un 6% es fa servir els dos idiomes. A partir del setembre, la Generalitat iniciarà un seguit d'inspeccions a supermercats i hipermercats per assegurar-se que aquests establiments compleixen la llei de política lingüística. A més, el govern català també engegarà una campanya dotada amb 1 milió d'euros per conscienciar els empleats de les cadenes d'autoservei de la necessitat de parlar en català quan els clients se'ls dirigeixin en aquest idioma. Pel que fa a l'etiquetatge de productes, el català continua sent poc utilitzat. En quatre anys d'aplicació de la llei, ha baixat un 5% el nombre de productes etiquetats en llengua catalana que els consumidors troben als prestatges. EL CATALÀ ALS SÚPERS I ALS HÍPERS Any 2000: 69,3% Any 2004: 60,3% Baixa: 9% Atenció al client Català: 67,9% Castellà: 31,9% Rètols en català 2004: 51,2% 2000: 65,6% Comunicació comercial Català: 31% Castellà: 61,9% Doble: 6,6%
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut