La indústria química reivindica xarxes energètiques tancades per poder atraure més empreses i guanyar competitivitat

La indústria química reivindica xarxes energètiques tancades per poder atraure més empreses i guanyar competitivitat

La indústria química reivindica xarxes energètiques tancades per poder atraure més empreses i guanyar competitivitat

ACN Tarragona.-La indústria química torna a alçar la veu contra la manca de competitivitat davant les grans potències europees. Una factura elèctrica fins a un 25% més elevada que la dels seus principals competidors i la manca d'accés a l'ample europeu ferroviari són alguns dels principals esculls del sector, que aquest dijous s'ha reunit a Tarragona amb motiu d'una jornada organitzada per la Fundació Gas Natural-Fenosa. Els responsables de les principals associacions empresarials químiques del territori han carregat, un cop més, contra la manca de voluntat política del govern espanyol a l'hora d'implantar les xarxes tancades. Defensen que aquest sistema els permetria accedir a una energia més barata i, de retruc, atreure més empreses als polígons. A més, critiquen que l'executiu espanyol prioritza la reducció del dèficit tarifari en lloc de vetllar per la competitivitat del sector. Catalunya acull el 50% de la indústria química de tot l'Estat.

El cost de l'energia és un factor competitiu clau per al sector davant les "amenaces" existents a l'entorn mundial, com ara el 'fracking' als Estats Units o les noves plantes de producció a l'Orient Mitjà. Així ho ha assegurat el president de l'Associació d'Empreses Químiques de Tarragona, Jesús Loma-Ossorio, qui ha reclamat poder disposar de la mateixa competitivitat que la resta de països europeus. En aquest sentit, Loma-Ossorio ha recordat que els costos energètics són aquí un 25% més cars que al nord d'Europa, amb el problema que les empreses competeixen en un mateix mercat de preu. Això, ha dit, els suposa "un desavantatge" competitiu que han de compensar "amb altres factors com la mà d'obra". El president de l'AEQT ha insistit que les xarxes tancades permetrien que més empreses invertissin al territori, "cosa que ara no està passant". El sector vol accedir al sistema elèctric com a un únic consumidor, amb una xarxa de distribució tancada i amb una única escomesa elèctrica. A la pràctica, això es traduiria en una reducció dels costos de prop d'un 25%, que el sector veu com un requisit indispensable per poder mantenir la seva competitivitat. El director general d'Energia i Mines i Seguretat Industrial de la Generalitat de Catalunya, Pere Palacín, ha presentat un estudi sobre l'experiència internacional de la indústria química i les xarxes energètiques tancades. De l'estudi se'n desprèn que, allà on hi ha regulació, hi ha una major inversió en el sector químic, tot i que les xarxes tancades també funcionen en aeroports europeus com Brussel·les, Amsterdam i Frankfurt, de forma parcial en ports i en centres comercials. Segons aquest estudi, les xarxes tancades donen seguretat jurídica i actuen de tractora per a noves indústries. El sistema aporta energia més barata i peatges més petits. Palacín ha afirmat que l'administració catalana té voluntat d'impulsar les xarxes tancades, però ha advertit que això passa per canviar la regulació estatal. "Si tenim energia més barata, podrem atreure més inversions", ha sentenciat.Al seu torn, el president de la Federació d'Empreses de la Indústria Química Espanyola, Anton Valero, ha carregat contra la manca de voluntat política del govern espanyol. "El ministeri només està preocupat pel dèficit tarifari i per no contreure més dèficit, però cal una aposta clara per la indústria i defensar els nostres interessos, perquè no és just que estiguem treballant en desavantatge", ha denunciat Valero. Anton Valero ha destacat que la indústria química espanyola és el sector industrial que més creixement ha experimentat a Espanya des de la crisi i ja genera el 12,4% del PIB i prop de 600.000 llocs de treball directes i indirectes. Valero ha explicat que també és el segon major exportador de l'economia i el primer inversor en I+D+i i en protecció del medi ambient. A més, ha denunciat que més del 60% dels costos regulats a l'Estat són aliens al transport i distribució d'electricitat.El conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha donat el seu suport a les demandes del sector per una major competitivitat en base a uns menors costos energètics i millors infraestructures. Baiget ha subratllat l'aposta per la indústria en aspectes com la qualificació professional, amb programes com l'FP Dual, pels quals ha demanat una aposta nítida per part del sector empresarial. El titular del Departament ha recordat que el Govern té molt poques competències en matèria energètica i, per aquest motiu, ha reivindicat el model eficient i basat en les renovables que propugna el pla nacional de transició energètica. Mentrestant, ha dit, el Govern ha optat per recórrer als tribunals les lleis impulsades pel govern espanyol en aquesta matèria. "De moment, amb poc èxit", ha admès.El conseller ha situat la indústria com un puntal de l'economia catalana. "Hi ha d'haver política industrial i les empreses n'han de ser les protagonistes", ha afirmat. Baiget s'ha compromès a impulsar el Pacte Nacional per la Indústria a curt o mitjà termini. El Corredor del Mediterrani L'endemà de la reunió de la Taula Estratègica del Corredor del Mediterrani, el sector químic també ha reivindicat la importància del projecte. El responsable de Compres de Serveis Logístics del Hub Iberia de BASF, Carlos José Pastor, ha recordat que la companyia disposa, des de fa dos anys, d'una estació intermodal de mercaderies a Tarragona que continua esperant la connexió a l'ample europeu, segons els seus càlculs de cara al 2017. Pastor ha subratllat que Tarragona pot esdevenir un 'hub' de la distribució ferroviària a la península, no només per al sector químic, sinó també per a l'alimentari o l'automobilístic. Per aquesta raó, ha opinat que "és el moment de fer veure als governants que cal apostar per aquest transport intermodal com han fet els grans països europeus". Actualment, a l'Estat només el 4% de les mercaderies es mouen per ferrocarril, enfront dels nivells de fins al 20% que s'assoleixen al nord d'Europa.Igualment, el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha reptat el pròxim govern a espanyol a que, "la primera decisió que adopti en matèria d'infraestructures sigui l'impuls del Corredor del Mediterrani". "Ja n'hi ha prou de retards", ha exclamat el conseller, alhora que ha denunciat que les vies entre Vandellòs i el Camp de Tarragona -ara de via única- continuïn incloent l'ample ibèric. SostenibilitatPer la seva banda, el catedràtic d'Enginyeria Química i professor emèrit de la Universitat Rovira i Virgili , Francesc Castells, ha explicat els impactes ambientals de la indústria química i petroquímica en tot el seu cicle de vida, i ha assenyalat que el gran repte del sector és posar al mercat productes que utilitzin un mínim de recursos i energia, generant menys impactes ambientals negatius. En aquest sentit, el catedràtic ha defensat la incorporació dels costos ambientals dins l'estructura de costos del sector.