Les restes de l'avió d'EgyptAir que es va estavellar a l'Atlàntic l'any 1999
Les restes de l'avió d'EgyptAir que es va estavellar a l'Atlàntic l'any 1999

Els precedents de vols en què se sospita que el sinistre va ser una acció deliberada

En els últims quaranta anys hi ha una desena de casos en què es creu que l'origen d'una tragèdia aèria va ser un acte deliberat d'un dels pilots

Actualitzat

El cas del vol de Germanwings, si finalment es confirma, no seria el primer en què un pilot estavella voluntàriament el seu aparell. En els últims quaranta anys hi ha una desena de casos en què se sospita que l'origen del sinistre seria un acte deliberat, tot i que poques vegades les autoritats han acabat confirmant-ho com a causa oficial, i les conclusions han estat molt discutides.

El cas més recent és el del vol 470 de la companyia moçambiquesa LAM, que va caure a Namíbia quan volava entre Maputo i Luanda, el 29 de novembre de 2013, amb 33 persones a bord. L'informe preliminar indica que va ser intencionat, després que el comandant es tanqués a la cabina quan va sortir-ne el primer oficial. Com en el sinistre de dimarts, l'altre pilot va picar la porta reiteradament, tal com reflecteixen els registres de la caixa negra.

Un altre dels casos més coneguts és el del vol 990 d'EgyptAir que es va estavellar mitja hora després d'haver sortit de Nova York, el 31 d'octubre de 1999, i que va causar la mort de 217 persones. El comandant havia sortit de la cabina dels pilots i la investigació de l'agència nord-americana de seguretat en els transports (NTSB) va concloure que el sinistre el va provocar deliberadament el primer oficial, que abans del xoc hauria dit "Me'n torno a Déu". El govern egipci sempre ha rebutjat aquest resultat.

El 19 de desembre de 1997, el vol 185 de SilkAir es va estavellar després d'un ràpid descens. L'avió feia mitja hora que havia sortit de Jakarta i, segons l'NTBS, va ser un acte voluntari del pilot, que estava fortament endeutat i a qui havien imposat una sanció disciplinària. Les caixes negres, però, no van poder confirmar aquesta tesi perquè havien estat desconnectades abans del xoc. Van morir 104 persones.

Un total de 44 persones van morir, el 21 d'agost de 1994, quan el vol 630 de Royal Air Maroc es va estavellar a la serralada de l'Atles. En una investigació criticada pel sindicat de pilots marroquí, es va apuntar a una acció deliberada basant-se en les últimes paraules del copilot ("morir, morir") en adonar-se de les maniobres del pilot.

La pàgina "Aviation Safety Network" recull altres sinistres, com els segrestos d'avions a Rússia (1976 i el 1994), Colòmbia (1979) i Botswana (1999).

Un altre cas semblant al del vol de Germanwings és el segrest d'un avió d'Ethiopian Airlines el febrer del 2014 per part del copilot. Va aprofitar que el comandant va anar al bany per tancar-se a la cabina i, després d'aterrar a Ginebra per demanar asil polític, es va entregar a les autoritats. Els segrestos d'avions van ser una pràctica relativament freqüent durant els anys de la Guerra Freda.

El misteri de l'MH370, un acte voluntari?

Una de les hipòtesis sobre el destí de l'avió de Malaysia Airlines desaparegut el març de l'any passat amb 239 persones a bord és, precisament, un acte voluntari del pilot. El vol MH370 va canviar de rumb deliberadament i va continuar volant unes quantes hores després que s'hi perdés el contacte.

Anar al contingut