Mestra escrivint en una pissarra
Mestra escrivint en una pissarra

Els mestres aproven amb un 6,2 l'educació a Catalunya malgrat les retallades

Un terç dels docents creu que l'educació ha millorat; un altre terç, que està igual, i un altre terç, que ha empitjorat

RedaccióActualitzat

Els docents aproven el sistema educatiu de Catalunya i li posen un "bé", un 6,2. La Fundació Jaume Bofill acaba de presentar els resultats de l'Edubaròmetre, una enquesta feta a mestres i profesors, i s'ha mostrat fins i tot lleugerament sorpresa pels resultats.

Els autors assenyalen que "malgrat els anys de restriccions pressupostàries i les retallades en educació, la major part dels docents creuen que el sistema educatiu no ha empitjorat en els darrers anys". De fet, un terç creu que ha millorat, un terç creu que s'ha quedat igual que estava i un terç final sí que creu que ha empitjorat.

Això, segons destaquen els autors de l'estudi, es relaciona també amb el fet que en els últims anys, malgrat l'impacte de les retallades, s'han constatat millores, com ara que hi ha més graduats, han millorat les competències bàsiques dels alumnes i s'ha reduït l'abandonament escolar prematur.

En què han afectat les retallades?

Els docents tenen molt clar quins han estat els grans perjudicats per les retallades. Un 54% dels enquestats creu que se n'ha resentit, i molt, l'atenció als alumnes amb necessitats especials.

En segon terme, un 41% situen com a següent damnificat la innovació i millora pedagògica i, en tercer lloc, ha resultat perjudicada la qualitat de l'ensenyament, en termes generals.

Ara bé, mestres i professors són força optimistes: un 55% creu que, d'aquí a tres anys, el sistema estarà millor o molt millor que ara i, per contra, el 13,7% creu que estarà pitjor o molt pitjor.

Una altra dada positiva que ha fet pública l'Edubaròmetre és que, malgrat la feblesa econòmica, gairebé tots els centres estan ja immersos en processos d'innovació en l'educació, si bé es detecten més bons resultats en educació infantil i menys èxit en els nivells d'ESO.

A mesura que s'eleva el nivell educatiu, més baixa és la dinàmica de canvi i d'innovació en els centres. Això sí, els docents ho tenen força clar: un 64% assenyala que voldrien que els seus centres en desenvolupessin més, que anessin més enllà en innovació.

L'Edubaròmetre és el resultat d'una enquesta a docents durant la primavera i l'estiu del 2017 a més de 3.000 docents de joves entre 1 i 18 anys.

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut