El Ministeri d'Educació investiga si hi ha "adoctrinament" als llibres de text catalans

La mesura arriba després de la denúncia d'un sindicat de professors sobre la suposada falta de rigor d'alguns continguts d'història. La Generalitat ha manifestat el seu "desconcert" i veu "malícia i descontextualizació" en l'informe
El Ministeri d'Educació investiga si hi ha "adoctrinament" als llibres de text catalans
Barcelona

El Ministeri d'Educació investiga si hi ha "adoctrinament" als llibres de text catalans

La mesura arriba després de la denúncia d'un sindicat de professors sobre la suposada falta de rigor d'alguns continguts d'història. La Generalitat ha manifestat el seu "desconcert" i veu "malícia i descontextualizació" en l'informe
Redacció
Estudiants de secundària a classe

El Ministeri d'Educació vol saber si el contingut dels llibres de text catalans "vulneren la normativa vigent"

El Ministeri d'Educació vol saber si el contingut dels llibres de text catalans "vulneren la normativa vigent". El secretari d'Estat en la matèria, Marcial Marín, ha reclamat a l'alta inspecció que faci un informe "urgent" i "detallat". Respon, així, a la denúncia del sindicat de professors Acció per la Millora de l'Ensenyament Secundari, AMES, que posa en qüestió la falta de rigor dels llibres de text d'història i denuncia "adoctrinament". Per aquest sindicat, els textos tenen "plantejaments ideològics partidistes" i "tendenciosos". Ho defensa Antonio Jimeno, president d'AMES.

"Pel que hem vist, sí que cal una mica de censura, perquè hi ha autèntiques barbaritats. Amb la qual cosa l'alumne evidentment va adquirint, a poc a poc, la identitat de sentir-se català, però és impossible que acabi sentint-se espanyol, perquè pràcticament no hi ha referències. S'està donant una informació, una educació sesgada, que molts partits d'aquí a Catalunya, que també tenen molts vots, tenen unes idees contràries... diferents."

Marcial Marín adverteix que s'ha de respectar el currículum, que no entra en concrecions i és genèric.

"Hi ha un currículum que s'ha de respectar, que no entra en concrecions però sí que és genèric, i si en algun llibre de text es vulnera o no compleix aquest currículum o d'alguna manera es desenfoca, nosaltres hem d'actuar a través de l'alta inspecció."

El secretari d'Educació ha afegit també que si l'informe demostra que s'incompleix el ministeri farà un requeriment a la Generalitat perquè rectifiqui. I avisa que si la resposta no és satisfactòria, en última instància, s'haurà d'anar als jutjats.

"Si es comprova que s'incompleix la legislació bàsica, llavors es farà l'oportú requeriment i hi anirem a través dels jutjats".

"Ens pronunciarem una vegada que coneguem si es vulnera o no el currículum", ha dit Marín, que ha explicat que la competència està en mans dels professors, que són els que escullen els llibres, i de les comunitats que "permeten aquesta llibertat".

El ministre d'Educació, Íñigo Méndez de Vigo, ja va assegurar aquest dimecres en la sessió de control al govern que "tots els llibres de text han de complir els requisits de rigor i respecte de valors constitucionals i que la competència de supervisar els llibres és de les comunitats autònomes en el seu àmbit territorial, mentre que la funció d'Educació és subsidiària".

La Generalitat veu "malícia" en l'informe del sindicat

El secretari de Polítiques Educatives de la Generalitat, Antoni Llobet, ha afirmat que hi ha "malícia i descontextualització" a l'informe del sindicat de professors AMES sobre el suposat "adoctrinament" en els llibres de text de Primària que s'utilitzen a les escoles catalanes. En aquest sentit, ha destacat que "si parlem pedagògicament, no faríem aquest soroll ni aquest tremendisme, però si parlem ideològicament i políticament, evidentment fem soroll i tremendisme".

Llobet ha dit que al Departament d'Ensenyament català ja estan "acostumats que es vulgui fer soroll amb aquest tema de tant en tant" i que "no és normal que algú s'escandalitzi perquè en els llibres de text es parli fonamentalment dels elements més pròxims a l'alumne, perquè segur que passa a qualsevol lloc del món".

El secretari de Polítiques Educatives ha manifestat el seu "desconcert" pel que fa a la petició del secretari d'Estat d'Educació, Marcial Marín, a l'Alta Inspecció de l'Estat d'un informe per comprovar la veracitat de l'informe fet públic per AMES:

"És evident que el Ministeri d'Educació fa una reacció a partir de titulars i de qüestions que ha vist aquestes últimes hores; és una llàstima, perquè les administracions públiques hem d'estar per asserenar els ànims i perquè als centres educatius es treballi amb el màxim de tranquil·litat."

Finalment, ha apuntat que s'ha assabentat de la petició de Marín "a través dels mitjans de comunicació, que per desgràcia és un costum ja habitual", i ha afegit que "si aquest costum és el que continua vigent i aquesta és la primera decisió del Ministeri fruit dels treballs de la subcomissió del Pacte Educatiu, comença malament el Pacte Educatiu".

Sorpresa i indignació al sector editorial

En el sector editorial també s'han mostrat sorpresos i indignats. Jordi Cortés és professor, historiador i autor de llibres Text - La Galera.

"Com a historiador, quan he llegit algunes frases – la veritat és que no l'he pogut mirar amb profunditat – però quan he llegit algunes frases em recorden a èpoques molt, molt pretèrites. Ja no et dic a fa uns quants anys, sinó a èpoques molt pretèrites. El llenguatge és extraordinari. Jo també tinc una mica d'indignació. Com a professionals que som fa ràbia que  et posin en dubte una mica la teva feina que intentes fer amb el màxim de rigor i seriositat possible. I no només trobo que posen en dubte la teva feina sinó que posen en dubte la feina de tot el professorat."

Josep Maria Cervera és director de l'editoral Cruïlla.

"Em sorprèn justament perquè tenim un currículum que ve donat pel departament d'Ensenyament i nosaltres el que fem és cenyir-nos al cent per cent a aquest currículum. Per tant, sabem que no estem fent res malament i els continguts són cent per cent correctes respecte al que ens marca el departament d'Ensenyament. A quart de primària tu has d'estudiar les comarques. A cinquè has d'estudiar Catalunya i a sisè has d'estudiar Espanya. És lògic que a cinquè no surti res d'Espanya perquè toca a sisè. Igual que a sisè no es toca res de Catalunya perquè toca Espanya."

Xavier Carrasco és director editorial de Text - La Galera

"Els que han fet aquest informe són el que hi posen la intenció política, ens sembla. La intenció política si és que hi és en algun lloc és en els que fan l'informe, no pas en  els que fem els materials dels llibres. Per tant, el motiu, simplement el que s'està vivint en aquets país ara. No n'hi ha d'altre o no se'ns acut. A les pàgines que es parla d'Espanya, de l'ordre constitucional, de les autonomies, de totes les institucions del cap d'estat, del Parlament, del govern, etcètera. No amaguem res. La nostra discussió és perfectament constitucional. Ho podríem dir així."

VÍDEOS RELACIONATS

DOCUMENTS RELACIONATS