Desenvolupadors de Barcelona estenen les seves aplicacions per als viatgers d'autobús

Un grup de desenvolupadors informàtics que viuen a Barcelona han creat un seguit d'aplicacions per a mòbil amb informació del servei d'autobusos a diverses ciutats d'Espanya i ara es proposen competir amb productes similars per a ciutats d'Europa, Àsia i els Estats Units.
Desenvolupadors de Barcelona estenen les seves aplicacions per als viatgers d'autobús
janquim

Desenvolupadors de Barcelona estenen les seves aplicacions per als viatgers d'autobús

Un grup de desenvolupadors informàtics que viuen a Barcelona han creat un seguit d'aplicacions per a mòbil amb informació del servei d'autobusos a diverses ciutats d'Espanya i ara es proposen competir amb productes similars per a ciutats d'Europa, Àsia i els Estats Units.
No són els únics, hi ha altres aplicacions que pretenen oferir un servei semblant, i fins i tot empreses de transport com ara TMB ja han creat la seva aplicació oficial. Ara bé, aquest grup, que respon al nom d'Ascii 164, es distingeix per la seva vocació i pels seus procediments. Parteixen de la convicció que la informació de caràcter públic hauria de ser accessible a la ciutadania, de manera que programadors com ells puguin crear serveis i fins i tot trobar-hi models de negoci. Creuen, i així ho expliquen a aquest mitjà Jordi Fernández i Javier Arturo Rodríguez, que "si els usuaris participen de la gestió dels recursos públics s'obtenen resultats millors".

Filosofia i procediment

És amb aquesta filosofia que han desenvolupat aquesta aplicació anomenada UrbanStep i que des de fa un any s'ha anat estenent a ciutats com Madrid, Saragossa, Sevilla, Sant Sebastià o Barcelona. Així com a Múrcia han trobat col·laboració dels responsables del transport públic, i a Madrid ja se'ls han adreçat per oferir-los l'accés a les dades que necessiten, en general han d'actuar amb programes informàtics que ells mateixos han creat i que els permeten obtenir la informació.

Es tracta de l'anomenat "scraping", una modalitat que intentava llegir a les pantalles la informació que es buscava i que avui tendeix a ser una lectura dels codis en llenguatge HTML que hi ha en el segon pla de les pàgines web, que tothom llegeix amb el seu navegador però que els informàtics poden entendre sense aquest filtre. D'aquesta manera, obtenen els paràmetres que volen i transformen aquesta informació de la manera que els sembli millor. En algunes circumstàncies, aquesta pràctica pot contrastar amb les normes d'ús dels llocs web.

Però aquesta és la seva vocació. Són experts formats en informàtica, electrònica i telecomunicacions que viuen a Barcelona i el que els anima és aquesta idea que les dades públiques han de ser accessibles. No estan robant res sinó que interpreten una informació per compartir-la amb els ciutadans. O aquest és el seu lema.

Informació als mòbils

En el seu cas, informen de les parades més properes, dels temps d'espera i de les rutes i tenen previst incloure entre les seves funcionalitats les opcions de reportar incidències del transport o dels vehicles, d'aquí a uns quants mesos. Entre els seus projectes immediats hi ha la voluntat de saltar fins a Londres, Singapur i diverses poblacions americanes. Ja saben que hi trobaran competència, perquè el nombre d'aplicacions centrades en el transport públic no és baix, però confien en la usabilitat de la seva plataforma i també en les opcions personals d'alarma per saber on s'ha de baixar. Les aplicacions es troben, amb descàrrega gratuïta, a les botigues d'Android, Apple i Blackberry, un entorn on ja han merescut el reconeixement oficial i on, per l'absència de competidors clars, han destacat fàcilment.

Més enllà de l'èxit que puguin tenir, la seva existència posa damunt la taula el debat sobre les dades obertes, és a dir, sobre la possibilitat que les ciutats i els governs posin a l'abast de tercers, i en formats estandarditzats, la informació que puguin aprofitar per generar nous serveis. En el cas del grup Ascii 164, que no són cap empresa sinó un col·lectiu amb aquesta vocació, pensen que la plataforma que han desenvolupat podria tenir altres aplicacions, per a empreses i administracions, i confien que sigui per aquesta via que, en tot cas, algun dia trobin algun ingrés possible.

Hi ha diverses aplicacions sobre el servei d'autobusos barceloní, però UrbanStep representa, a més, una visió particular sobre la reutilització de les dades públiques i no amaguen que el seu procediment per obtenir la informació els porta a "gratar" el web oficial de Transports Metropolitans. Preferirien arribar a algun acord però asseguren que, de moment, no han aconseguit passar mai de la persona que els ha atès al telèfon. De Madrid ja els ha arribat una carta amb propostes concretes. Barcelona encara no ha obert la boca i no sembla que hagi de ser perquè el codi ascii 164 correspongui a la lletra enya.



NOTÍCIES RELACIONADES