València

Desè aniversari de l'accident del metro de València que va causar 43 morts i 47 ferits

Els familiars han hagut d'esperar deu anys per aconseguir reobrir el cas i que declaressin els antics alts càrrecs de l'administració i els pèrits que van investigar l'accident de metro més greu d'Espanya

Actualitzat

3 de juliol del 2006. Falten cinc dies per a la primera visita del papa Benet XVI a Espanya, més concretament a València. Ve a clausurar la Trobada Mundial de les Famílies i el govern del País Valencià, amb Francisco Camps al capdavant, han dedicat molts diners i molts esforços perquè la imatge del papa a València ajudi a la promoció de la ciutat i la comunitat valenciana a l'exterior. No és convenient que res embruti una imatge ideal de la ciutat.

3 de juliol del 2006. A les 13.03 hores un comboi de la línia 1 del metro descarrila a la corba prèvia a l'estació de Jesús. Més de 150 persones esperen a les andanes. L'accident és brutal i els vagons del comboi es converteixen en una trampa mortal per als passatgers: hi moren 43 persones en el moment de l'impacte o després a l'hospital. Hi ha 47 persones més ferides. El maquinista resulta ferit, però mor poc després sense poder explicar què va passar.

 

 

8 de juliol de 2006. A les 12.30 hores Benet XVI acaba d'aterrar a València. La seva primera parada és davant l'estació de metro de Jesús, on resa durant cinc minuts per la memòria de les víctimes en l'accident i hi diposita una corona de flors blanques. L'acompanyen els prínceps Felip i Letícia, Francisco Camps i Rita Barberà.

Abans d'anar a la Ciutat de les Arts, on l'esperaven milers de famílies catòliques, Joseph Ratzinger es va reunir amb familiars de les víctimes de l'accident.

 

 

Controvertida investigació

El jutjat 21 de València es fa càrrec de la investigació de l'accident del metro i les seves decisions no satisfan ni els partits de l'oposició ni l'Associació de Víctimes del Metro, formada per familiars dels 43 morts i els 47 ferits de l'accident.

El jutjat determina que el comboi circulava a 80 km/h, el doble de la velocitat permesa, i una primera conclusió apunta el conductor com a únic responsable de la tragèdia.

 

 

L'any 2007 el jutjat arxiva la causa amb dues conclusions clares: la responsabilitat penal és només del conductor (mort en l'accident) per l'excés de velocitat i no es detecta cap problema tècnic en el disseny o manteniment de les instal·lacions.

Unes conclusions que no satisfan ni les famílies ni els partits de l'oposició, que denuncien maniobres del govern del PP per censurar informacions sobre l'accident i per tancar al més aviat possible la instrucció del cas.

La culminació de 10 anys de lluita

Des de la data de l'accident, el dia 3 de cada mes les famílies de les víctimes es concentren a la plaça de la Verge per exigir responsabilitats per un accident que consideren que es podrien haver evitat. Els familiars defensen que si s'hagués instal·lat una balisa de frenada a la fatídica corba s'hauria evitat l'accident. Una balisa que es va posar dos mesos després de l'accident.

 

 

La fèrria voluntat de les famílies va tenir resultat vuit anys després de l'accident. Van aconseguir que l'Audiència obligués el jutjat a reobrir el cas i cridés a declarar exalts càrrecs de l'administració valenciana. A més, s'ha obert una comissió investigadora a les corts valencianes que va fer públiques les seves conclusions fa pocs dies. 

En una roda de premsa conjunta a les Corts Valencianes, els representants dels grups que han elaborat el dictamen de manera conjunta, PSPV-PSOE, Compromís, Ciutadans i Podem, han responsabilitzat políticament l'expresident Francisco Camps i l'exconseller Juan Cotino, entre d'altres, i també a directius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.

Les declaracions dels pèrits, exalts càrrecs de l'administració, periodistes i víctimes han ajudat a concloure que la línia de metro no era segura. A més, apunta que presentar l'excés de velocitat com a única causa del sinistre és, segons l'informe, una estratègia per amagar la mala gestió del transport públic a la ciutat.

Apunten a una gestió política "negligent, feta a corre-cuita de forma interessada i opaca" de l'accident i denuncien la manipulació informativa i la "informació esbiaixada" que es va fer de l'accident a la televisió pública autonòmica Canal 9.

 

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut