Inaugurat l'AVE Barcelona-Girona-Figueres després d'anys d'ajornaments i retards en les obres

Amb l'arribada del tren d'alta velocitat a les comarques de Girona es completa la connexió amb totes les capitals catalanes i es fa possible, finalment, l'enllaç amb França.
Inaugurat l'AVE Barcelona-Girona-Figueres després d'anys d'ajornaments i retards en les obres
Girona

Inaugurat l'AVE Barcelona-Girona-Figueres després d'anys d'ajornaments i retards en les obres

Amb l'arribada del tren d'alta velocitat a les comarques de Girona es completa la connexió amb totes les capitals catalanes i es fa possible, finalment, l'enllaç amb França.
Redacció
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
Vint-i-quatre anys després de ser projectat, el tren d'alta velocitat ha arribat a les comarques gironines. Amb 1,35 minuts de retard ha sortit de l'estació de Sants de Barcelona el tren inaugural de la línia d'alta velocitat que uneix la capital catalana amb Girona i Figueres, i 53 minuts després ha arribat a la capital de l'Alt Empordà, on s'ha descobert una placa a l'estació de Figueres-Vilafant. Tot seguit, la comitiva ha tornat a Girona, on han descobert una altra placa i s'ha fet l'acte oficial d'inauguració d'aquest tram de l'alta velocitat presidida pel príncep Felip, el president de la Generalitat —Artur Mas—, el president del govern espanyol —Mariano Rajoy— i la ministra de Foment —Ana Pastor—, entre altres autoritats.

Aquest dimecres, però, serà quan els usuaris podran començar a utilitzar la infraestructura. A partir d'ara, l'alta velocitat connecta Barcelona amb Girona en 37 minuts i la capital catalana amb Figueres, en 55 . Hi haurà nou trens per sentit, dels quals vuit aniran fins a Madrid i dos serviran d'enllaç amb els serveis de TGV que connecten amb París. Per comunicar el centre de Figueres amb l'estació del tren d'alta velocitat de Figueres-Vilafant, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha posat en marxa un servei d'autobusos per facilitar que els ciutadans hi puguin accedir en transport públic. S'oferiran 21 trajectes diaris que tindran un horari coordinat amb les sortides i arribades dels trens.

Les tarifes han estat motiu de polèmica perquè eren més econòmiques que les de l'AVE a Tarragona o Lleida. El bitllet senzill entre Barcelona i Girona costarà 15,70 euros i el de Barcelona a Figueres, 20,20. Els viatgers freqüents disposaran d'abonaments amb descompte. Així, la targeta de 10 viatges entre Barcelona i Girona permetrà que cada trajecte costi menys de 7 euros, i entre Barcelona i Figueres serà inferior als 9 euros. Entre Girona i Figueres el bitllet costarà 6 euros i 70 cèntims. Després de les queixes, Renfe va anunciar tarifes i abonaments més reduïts per a viatgers freqüents en alta velocitat de Barcelona a Tarragona i Lleida.

Molta feina encara per fer a Girona

L'AVE arriba a les comarques gironines amb un retard de gairebé deu anys respecte del termini previst i amb molta feina encara per fer a la ciutat de Girona. Queda pendent construir un miler de places d'aparcament, que no estaran a punt fins al maig, i una estació d'autobusos, que no té data. També el soterrament de la via convencional i la desaparició del viaducte, que no quedaran enllestits, com a mínim, fins al 2024. Tot plegat fa que la ciutat estigui mig trinxada i la població, decebuda.

L'any 2001, el que era ministre de Foment, Francisco Álvarez-Cascos, va anunciar el pas subterrani del tren d'alta velocitat a Girona i l'eliminació del viaducte del tren convencional. Era una oportunitat històrica per a la ciutat, que d'aquesta manera tindria connexió amb Europa i amb Madrid, però, sobretot, perquè es preveia la desaparició del viaducte elevat del tren que travessa la ciutat de cap a cap.

L'arribada de l'AVE es va programar inicialment pel 2004, però no va ser fins al 2007, amb el govern dels socialistes, que es va adjudicar l'obra. Es va fabricar expressament una tuneladora, la "Gerunda", que es va encarregar a Alemanya i que va començar a perforar el subsòl de la ciutat a l'abril del 2010. Mentre la tuneladora avançava i anava fent camí sota terra cap a la futura estació, la superfície de la ciutat es transformava: carrers tallats al trànsit, la desaparició de la plaça Europa, el trasllat de l'estació d'autobusos i moltes molèsties per als veïns.

VÍDEOS RELACIONATS