Gestos quotidians

TV3 estrena "Lletra petita"

TV3 estrena aquesta sèrie d'onze capítols, presentada per Lídia Heredia, que es vol posar en la pell del ciutadà i analitzar la nostra manera de viure, de consumir, de desplaçar-nos i de repartir el temps.

Som 7.000 milions de persones vivint al planeta. I cada vegada tenim més clar que la nostra manera de viure s'ha tornat insostenible. Vivim instal·lats en una societat de consum que ha portat fins al límit el seu creixement. Però la profunditat i la durada d'aquesta crisi ha situat el consum en el centre del debat. És part del problema o de la solució? Com en sortim, d'aquesta: Decreixent? O tornant a consumir? El canvi d'hàbits cap a un consum més raonable és passatger o ha vingut per quedar-se?

"Lletra petita" busca els gestos quotidians que poden fer millor el nostre dia a dia, descobreix les tecnologies que ens poden estalviar despeses a final de mes... En definitiva, dóna més informació i alguns consells per viure millor i d'una manera més sostenible.

Quant gasta un televisor en estat de "repòs"? Què són aquells additius que trobem a la composició de molts aliments? Puc viure sense el meu telèfon mòbil? És més sana l'aigua embotellada que la que surt de l'aixeta? De què està fet el jersei que porto? I on l'han fet? Cada decisió de consum està envoltada de lletra petita: el programa vol recuperar la curiositat per llegir-la i el convenciment que cada vegada que consumim també decidim, una mica, quin futur ens espera.

Lídia Heredia presenta el programa des del plató, situa el tema i dóna pas a diferents reportatges conduïts per Samantha Vall i Juanra Bonet. Samantha Vall busca experts que aconsellin directament el consumidor, entrevista els consumidors al carrer i proposa experiments per demostrar o aclarir conceptes. Juanra Bonet afronta alguns reptes concrets de la vida quotidiana (provar un cotxe elèctric, viure sense mòbil), investiga els temes polèmics plantejant preguntes i busca les contradiccions del nostre comportament com a consumidors.

El programa es complementa amb les opinions de diferents experts.

Seccions

Pregunta-ho als avis: uns quants avis expliquen com era la vida quotidiana relacionada amb diferents aspectes del consum fa 50 o 60 anys.
Què ens venen? El professor de Comunicació de la UOC Lluís Pastor analitza com ens venen alguns productes a través de la publicitat.
Els grans danesos: comparativa amb un dels països capdavanters en aspectes mediambientals.
L'invent: es destaquen algunes noves idees o tecnologies que donen solucions imaginatives i sostenibles.
Enquestes de carrer: es busca l'opinió a peu de carrer plantejant jocs o petits reptes.

La sèrie ha comptat amb l'assessorament del periodista i divulgador ambiental Jordi Bigues, que també ha escrit el llibre del programa "Lletra petita: Tot el que podeu estalviar per tenir una bona vida", publicat per Angle Editorial i TV3.

Capítols

En el primer capítol de la sèrie coneixerem l'Eva, que ha hagut d'adaptar dràsticament els seus hàbits arran de la crisi i ho ha fet amb enginy i basant-se en les xarxes socials; analitzarem l'auge del consum col·laboratiu; ens preguntarem com es crea un nou producte i la Samantha Vall se sotmetrà a un experiment de neuromàrqueting per saber quan compra amb el cor o amb el cap. I el Juanra Bonet s'estrenarà fent de confessor dels nostres pecats consumistes en el moment més àlgid de l'any: les compres nadalenques.

A partir del segon programa, cada capítol tindrà una temàtica concreta:

Menjar: aliments frescos
Menjar: la indústria del menjar
Comunicacions
Transport i mobilitat
Vestir
Aigua
Medicaments
Energia a la llar
Banca
Turisme
Anar al contingut