Barcelona

La baixada del preu del petroli als mercats internacionals tardarà a notar-se a les gasolineres

La baixada del preu del petroli als mercats internacionals tardarà a notar-se a les gasolineres

RedaccióActualitzat

Baixa el petroli en els mercats internacionals i se situa en preus que no es veien des del 2010. Però la comparació amb els preus a les gasolineres posa en evidència que les petroleres triguen a abaixar els preus als usuaris.

El preu del petroli Brent s'ha pagat aquest divendres a 89,77 dòlars el barril. El mes d'agost, estava per sobre dels 105 dòlars. Hi ha hagut, per tant, una baixada del 15% en dos mesos.

Quan el preu del petroli cau, els conductors esperen que baixi el preu de la benzina. Les companyies petroleres, però, diuen que la cotització del cru no els serveix de referència en la seva fixació de preus, i que el que cal mirar és la cotització de la mateixa benzina als mercats internacionals.

Si mirem l'evolució del preu del gasoil als mercats internacionals, es veu que les dues primeres setmanes de juny, el preu als mercats puja un 3,5%, i que el preu als sortidors abans d'impostos ja registrava part de la pujada, un 2,8%; és a dir, que ja s'havia repercutit el 80% de la pujada.

En canvi, en les dues setmanes següents, quan el preu internacional baixa un 4%, el preu final abans d'impostos només es va abaratir un 0,3%: no es va repercutir ni una desena part de la baixada.

Amb la cautela de ser uns comptes on caldria considerar més factors, el cert és que el resultat ens remet al que la Comissió Nacional de la Competència ja va diagnosticar en un informe el 2012: que a curt termini les pujades de preus es repercuteixen més ràpid que les baixades. És el que es coneix com a efecte coet i ploma, o com a asimetries.

A llarg termini, les asimetries es corregeixen, però pel camí l'eficiència i la competitivitat de l'economia es veuen afectades, i poden ser un símptoma de falta de competència.

Com que tenim un dels mercats d'Europa més concentrats, on les tres principals companyies tenen una quota de mercat més elevada, a conseqüència d'això tenim uns carburants abans d'impostos dels més cars d'Europa.

L'entrada de benzineres de baix cost pot canviar el panorama aportant més competència, però en tot cas aquest és un procés que requereix molt de temps.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut