Donetsk

Els EUA diuen que, probablement, l'avió va ser abatut per rebels prorussos

RedaccióActualitzat

Un primer informe dels serveis secrets dels Estats Units indica que el vol MH17 va ser abatut, probablement, per un míssil llançat des d'una zona controlada per rebels prorussos. En la reunió del Consell de Seguretat de l'ONU d'aquest divendres, l'ambaixadora nord-americana, Samantha Power, ha dit que l'aparell "probablement va ser abatut per un míssil terra-aire, un Buk de tipus SA-11, operat des d'una zona controlada per separatistes a l'est d'Ucraïna". Power, a més, ha indicat que l'atac contra l'avió de Malaysia Airlines "segueix un patró d'actuació característic dels separatistes que defensa Rússia".

La representant dels EUA ha recordat que les milícies prorusses disposen de la tecnologia necessària per a aquest tipus d'agressió i ja havien abatut avions ucraïnesos durant el conflicte. A més, Power ha afegit que, el mateix dia que el Boeing 777 va ser abatut, es van veure rebels amb sistemes de míssils SA-11 a la mateixa zona, i líders de les milícies van reconèixer haver tocat l'avió a les xarxes socials, en missatges que posteriorment van esborrar.

L'ambaixadora nord-americana també ha assenyalat que, tenint en compte la complexitat tècnica d'aquest tipus d'armament, sembla "poc probable" que els separatistes de Donetsk puguin utilitzar-lo sense ajuda, la qual cosa fa que no es pugui "descartar l'assistència de personal rus". És per això que ha dit que "Rússia pot acabar amb aquesta guerra" i ha exigit a Moscou que faci tot el possible per posar fi al conflicte.

Rússia assenyala les autoritats ucraïneses

Per la seva banda, Rússia ha parlat d'intents d'"exercir pressió" sobre la investigació per "condicionar-ne el resultat". L'ambaixador Vitaly Churkin ha dit que hi ha la "necessitat d'una investigació imparcial i oberta del que va succeir".

Churkin ha responsabilitzat les autoritats ucraïneses del sinistre, perquè, segons la legislació internacional, és responsabilitat de les autoritats nacionals garantir la seguretat dels avions civils que sobrevolen el seu espai aeri. "Qualsevol persona normal es preguntarà per què els controladors aeris ucraïnesos han enviat un avió a una zona de combat, una zona on l'aviació s'utilitza per a atacs aeris, sobretot contra objectius civils, i on hi ha en funcionament sistemes de defensa antiaèria", ha apuntat l'ambaixador rus.

Rússia demana una investigació sobre la gestió de les autoritats ucraïneses. "Han fet realment tot el possible perquè la campanya militar desencadenada per Kíev no portés a aquesta tragèdia?", ha preguntat el seu representant.

El Regne Unit, Austràlia i França han defensat posicions semblants a la dels Estats Units en les seves intervencions, mentre que la Xina ha demanat que no es treguin conclusions precipitades sobre el sinistre.

L'ONU demana una investigació internacional

El Consell de Seguretat de l'ONU s'ha reunit d'urgència per analitzar la tragèdia, en una sessió que ha començat amb un minut de silenci per les víctimes. El màxim òrgan de decisió de les Nacions Unides ha demanat una investigació internacional "completa, exhaustiva i independent" per aclarir els fets i ha demanat a totes les parts del conflicte ucraïnès que ofereixin "accés immediat" a la zona on va caure l'avió.

El subsecretari polític de les Nacions Unides, Jeffrey Feltman, ha explicat al principi de la reunió que l'ONU no disposa d'una "verificació independent" de les circumstàncies de la tragèdia, però que està "preocupada" per les informacions "creïbles" que indiquen que l'avió podria haver estat abatut per un "sofisticat sistema de míssils terra-aire".

L'OSCE arriba al lloc del sinistre

D'altra banda, un grup de trenta observadors internacionals de l'Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE) ha arribat aquest divendres al lloc on va estavellar-se l'avió. Sense donar-ne gaires detalls, un portaveu de l'OSCE ha confirmat que ha rebut un missatge d'un membre de la missió des del lloc dels fets. Els enviats d'aquest organisme a Ucraïna pertanyen a la missió especial d'observació civil en aquest país i no són experts en temes d'aviació, per la qual cosa es limitaran a investigar i documentar el que vegin sobre el terreny.

L'OSCE ha aprovat una resolució demanant que no s'obstaculitzi la investigació, però un grup de rebels prorussos ha negat als observadors l'accés complet al lloc del sinistre. L'ambaixador suís davant l'OSCE, Thomas Greminger, ha dit que "grups locals, il·legals i armats" els han impedit aquest ple accés.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut