La pandèmia de Covid-19 podria afectar la qualitat de les previsions del temps

La caiguda de les observacions dels avions podria tenir un impacte en les previsions meteorològiques sobretot entre els 10 i 12 km d'altitud
Enric Agud Actualitzat
L'aviació, en crisi pel Covid-19

La pandèmia de Covid-19 està impactant l'aviació a escala global i de retruc podria afectar les previsions del temps, segons ha publicat el Centre Europeu de Predicció (ECMWF).

Per intentar aturar la propagació del virus, el nombre de vols ha caigut al llarg de les últimes setmanes i també les seves observacions meteorològiques, que després fan servir els centres de previsió del temps.

Caiguda del nombre d'informes de dades meteorològiques dels avions a Europa el mes de març (ECMWF)

Els models numèrics de predicció necessiten saber amb la major fidelitat possible l'estat real present de l'atmosfera. Per això, abans que comencin els seus càlculs, s'engega un procés d'assimilació de dades que consisteix a introduir diferents observacions meteorològiques als models (radiosondatges, estacions de superfície, satèl·lit, radar, dades meteorològiques dels avions) per precisar millor l'estat inicial (anàlisi) de l'atmosfera.

Segons l'ECMWF, entre el 3 i el 23 de març, el nombre de dades meteorològiques procedents dels avions ha caigut un 65% pel que fa a Europa i un 42% a escala global. Els següents mapes mostren una caiguda general en la densitat d'informes, sobretot a Itàlia i a l'Europa de l'Est. A data d'avui, la reducció deu ser més gran.

Dades enviades pels avions el 2 de març (Stewart Taylor, EUMETNET)

 

Dades enviades pels avions el 23 de març (Stewart Taylor, EUMETNET)

Durant el 2019, les observacions dels avions van suposar un 13% del total de les observacions utilitzades en el ECMWF de mitjana, i d'aquestes una bona part eren dades de vent. La majoria de les dades estan concentrades en alçades de creuer, els anomenats FL, Flight Levels, per on circulen els avions, per exemple, una alçada típica de creuer està entre els 250 i 200 hPa (al voltant dels 11 i 12 km d'altitud).

Estudis fets per l'ECMWF determinen que si s'eliminessin totes les observacions dels avions, la qualitat en les previsions de vent i de temperatura en alçades de 10-12 km d'altitud baixaria un 15% a curt termini i en menor mesura fins a 7 dies, i també hi hauria un impacte menor, però no menyspreable, en la resta de la previsió.

Satèl·lit Aeolus posat en òrbita el 22 d'agost del 2018 (ESA, Agència Espacial Europea)

Per mitigar la falta de dades dels avions pel Covid-19 es preveu augmentar el nombre de llançaments de globus sonda. En general, fins ara, els satèl·lits meteorològics han aportat molta informació de temperatura i humitat però menys pel que fa al vent, però això canvia amb el satèl·lit de l'Agència Espacial Europea, Aeolus, posat en òrbita el 2018 i que podria omplir amb les seves dades el forat que pugui deixar la crisi de l'aviació. Aquest gener de 2020, l'ECMWF ha començat a utilitzar les dades d'aquest satèl·lit que monitoritza el vent des de la seva òrbita al voltant de la Terra.

El nombre de dades de les aeronaus utilitzades a l'ECMWF al dia ha augmentat considerablement els darrers vint anys (ECMWF)