Vambes convertides en una inversió: la revenda d'edicions limitades es dispara

Es calcula que el negoci de revenda podria superar els 5.000 milions d'euros el 2025, i els 30.000 milions el 2030

La moda "streetwear" i els nous codis de comoditat han disparat el boom pel col·leccionisme de vambes d'edició limitada. No és un fenomen nou, però s'ha accentuat durant la pandèmia.

La febre de les "sneakers" s'ha vist impulsada per les col·laboracions de grans marques amb famosos com els rapers Kanye West o Travis Scott, i, per descomptat, els models vinculats al mític jugador de bàsquet Michael Jordan. Creix el nombre dels qui estan disposats a pagar el que sigui per unes sabatilles esportives convertides en un actiu d'inversió.

El fanatisme per les "sneakers" ha convertit molts joves compradors en venedors en qüestió de minuts. Compren grans quantitats de vambes noves que guarden a casa, a l'espera de revendre-les i amb l'esperança de guanyar-hi uns diners. En poden acumular entre 200 i 300 capses.

Capses amb "sneakers" per revendre

El negoci s'ha fet fins fa pocs anys al carrer, però recentment internet en va ple. Es fa a les plataformes digitals de revenda tradicionals, però recentment han aparegut altres portals, com StockX, on es pot consultar fins i tot l'evolució del preu de mercat, com a la borsa, i han convertit les vambes en un actiu d'inversió i un valor d'especulació.

Hi ha, fins i tot, programes informàtics, eines anomenades bots, que sabotegen els sortejos i permeten fer compres automàtiques i massives en mil·lèsimes de segons per acaparar les vambes.

També hi ha els "cook groups", que són com clubs on es paga una mensualitat per accedir a enllaços de webs que permeten saltar-se les cues, adreçant-te directament a la cistella de la compra per fer el pagament.

Es calcula que el negoci de revenda podria superar els 5.000 milions d'euros el 2025, i els 30.000 milions el 2030.

Hi trobem dos tipus de perfils. D'una banda, el professional que guanya molts diners, és autònom i fa factures de les vendes i, per tant, declara el que ingressa. I, de l'altre, el jove aficionat, que no declara el que guanya a les revendes en considerar-ho uns diners extra.

Sergio, 27 anys: "Durant la pandèmia vaig començar a fer teletreball i amb alguns amics vam començar a invertir en vambes com a hobby. Actualment, les grans marques llancen una o dues edicions cada setmana. Guanyàvem uns diners que ens permetien continuar ampliant la nostra col·lecció pròpia."

Larry, 19 anys: "Només veia els diners. M'agraden les sabatilles esportives, però m'agraden molt més els diners. Si d'alguna cosa en puc treure benefici, ho faig. No és fàcil guanyar diners, avui. Vaig començar invertint-hi uns 2.000 euros, eren la meitat dels meus estalvis."

Roc, 22 anys: "Al principi combinava la revenda de vambes amb els estudis, però aviat vaig deixar la feina i ara només em dedico a això, és la meva única font d'ingressos. No és fàcil, se n'ha de saber. En un bon mes de confinament, podies arribar a guanyar entre 7.000 i 8.000 euros. Ara, en un mes normal, pots guanyar entre 2.000 i 4.000 euros. Són molts diners, però, de tota manera, no és una manera de guanyar-se la vida per sempre. Durant una temporada, sí, però no em plantejo fer-ho en el futur."


Els experts alerten dels riscos en l'especulació

Franc Carreras, professor de Marquèting Digital d'Esade, explica que és una tendència incentivada per les marques. Diu que volen crear una imatge d'escassetat per fer que els seus productes siguin els més desitjables.

S'ha d'anar amb compte perquè és un mercat especulatiu i s'ha de conèixer bé el seu funcionament i els seus riscos. És possible que això no duri molt de temps i que, aviat, una altra tendència la substitueixi, alerta.


200 euros a la botiga, i fins a 5.000 en la revenda

El boom per l'"streetwear" ha multiplicat les botigues de moda esportiva on es venen vambes d'edició limitada. Són botigues convertides en autèntics espais de culte per als amants i col·leccionistes de les vambes d'edició limitada. La majoria de clients en compren per portar-les, però creix el boom dels qui en compren per fer-ne negoci.

En Roberto és l'encarregat de la botiga Aw Lab del Portal de l'Àngel, a Barcelona, i explica que, quan entren a la botiga, ja els identifiquen. El perfil del "resellers" és el qui compra un model de "sneakers", sense emprovar-se-la, i a qui no li importa el número que compra.

Pedro Javier Domínguez és l'encarregat de la botiga Footdistrict a Barcelona i Madrid. Es va comprar les primeres vambes amb només 15 anys. Ara en té més de 600 parells.

Explica que unes vambes de la seva col·lecció privada es van vendre a un preu de 160 euros, i ara a la revenda se n'estan pagant 300 o 400 euros. En alguns models, fins i tot, el preu es pot arribar a multiplicar per més de 10, 20 o 30.

Inmaculada Urrea, consultora de moda, assenyala que les sabatilles esportives s'han convertit en un fetitxe i una icona de modernitat, comoditat i exclusivitat. Fa uns anys era impensable, però, avui, totes les marques de luxe disposen de vambes a les seves col·leccions.

Una moda que va més enllà de l'exclusivitat i el luxe. Unes vambes d'una cadena de supermercats que es van vendre per 12,99 euros ara es revenen per 100, 200 o fins i tot 400 euros en conegudes plataformes de revenda.

Una vamba exposada en una botiga


Les vambes més cares de la història: 518.000 euros

Fins ara, les vambes més cares de la història es van subhastar a Sotheby's per un preu de 518.000 euros. Unes Nike Air Jordan usades de l'any 1985 i firmades pel mític escorta dels Chicago Bulls.

Un rècord que podrien superar les vambes del fundador de Nike, dels anys 60, que en subhasta podrien aconseguir prop d'1 milió d'euros.

ARXIVAT A:
Confinament ModaEconomia de butxaca
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut