Autobusos plens i més temps d'espera el primer dia de vaga de conductors a Barcelona

La vaga d'autobusos a Barcelona es manté amb aturades parcials per les festes de la Mercè i la plantilla de Transports Metropolitans anuncia més aturades parcials a partir de l'octubre, de manera indefinida

Redacció/AgènciesActualitzat

Dia complicat per moure's en autobús per Barcelona, sobretot a primera hora. Els conductors de TMB estan fent una vaga de 24 hores perquè volen un increment salarial més gran del que ofereix transports metropolitans. 

Els serveis serveis mínims han estat  del 40% a les hores punta i del 20% la resta de la jornada.

A primera hora, les parades del bus estaven més plenes que habitualment. Les esperes eren més llargues i els autobusos anaven molt més plens.

Segons TMB s'estan complint els serveis mínims previstos i funcionen amb normalitat.

Els sindicats, per la seva banda, han xifrat en un 95% el seguiment de la vaga i han assegurat que, dels 1.100 vehicles de la flota, només una desena d'autobusos que no eren serveis mínims han sortit de les cotxeres aquest matí.

Ho ha explicat el conductor i delegat de CGT a TMB Juan Ramiro, que afegeix que tothom s'hi ha implicat perquè estan molt enfadats: "Està anant molt bé, el seguiment és molt potent. La gent està per la vaga, per no perdre poder adquisitiu.", ha afegit. 

A primera hora, malgrat que es complien el 40% dels serveis mínims, hi havia cues (CCMA)

A primera hora hi ha hagut alguns piquets informatius que s'han presentat a les 5 del matí a les cotxeres de la ronda de Dalt. Aquests piquets no han impedit la sortida dels autobusos que havien de cobrir els serveis mínims i no hi ha hagut cap incident.

Comptant-hi la jornada de vaga d'aquest dijous, les mobilitzacions duraran 9 dies. A partir d'aquest divendres i fins al següent, del 23 al 30 de setembre, hi ha convocades aturades parcials de dues hores per torn, que el cap de setmana coincideixen amb les festes de la Mercè.

Aquest dijous, els treballadors s'han reunit en assemblea a les Cotxeres de Sants i han rebutjat per unanimitat l'última proposta de la direcció. Han decidit mantenir les aturades parcials dels propers dies i han aprovat convocar noves aturades parcials indefinides a partir de l'octubre, sense concretar quan començarien. 

Aquestes noves aturades serien de dues hores i es convocarien de dilluns a divendres a les diferents franges d'horari punta.

A partir de divendres també hi haurà aturades parcials durant una setmana, del dia 23 al 30, entre les 2 i les 4 de la matinada, les 10 del matí i les 12 del migdia, i les 9 del vespre i les 11 de la nit.

Els serveis mínims per a aquests dies varien. Durant aquest cap de setmana, que inclou el dilluns festiu --del 24 al 26 de setembre--, hi haurà serveis mínims del 33%, mentre que la resta de la setmana, fins al divendres 30, s'hauran de garantir el 20% dels viatges.

TMB considera aquests serveis mínims insuficients, tot i que la Conselleria de Treball ha tingut en compte que la festivitat de la Mercè coincideix en cap de setmana amb tres dies festius, durant els quals hi ha activitats programades de festa major "que comporten una gran mobilitat ciutadana, i és per això que, malgrat que hi hagi altres mitjans de transport públic alternatius, cal assegurar una mobilitat consistent en un percentatge superior al servei habitual".

Els sindicats xifren en un 95% el seguiment de la vaga (ACN/Marta Vidal)


Sense acord per evitar la vaga

Fonts de la secció sindical d'UGT han lamentat "la manca de propostes" per part de TMB, a qui, entre altres coses, demanen un increment salarial lligat a l'IPC. Per la seva banda, fonts de TMB mantenen que els treballadors "no han volgut escoltar" les propostes de l'operador.

Els sindicats consideren que "l'empresa no fa el que li pertoca" i que els ofereix el que ja els correspon per llei, per la qual cosa insisteixen que no volen perdre poder adquisitiu.

De moment, no està previst que les dues parts es tornin a reunir. No obstant, tant TMB com el sindicat es mantenen "oberts" a noves negociacions.


Fa unes setmanes, el comitè d'empresa ja va anunciar una vaga de 24 hores per al pròxim 22 de setembre, just abans de l'inici de les festes de la Mercè, que se celebren entre el 23 i el 26 de setembre.

Unes passatgeres a un autobús urbà
S'ha de garantir entre el 40 i el 20% del servei, segons els dies (Aj. de Barcelona / Vicente Zambrano González)

Els sindicats consideren que l'oferta del 2% d'increment salarial quan l'IPC ha pujat per sobre del 10% representa una pèrdua de poder adquisitiu de més del 8% que no volen acceptar.

La companyia afirma que aquestes demandes "suposen una vulneració de la llei de pressupostos generals de l'Estat", que estableix un increment salarial màxim per a empreses públiques del 2% aquest any.

En tot cas, l'empresa està disposada a aplicar els increments "màxims" que marqui la llei els pròxims 4 anys i afirma que, si l'executiu modifica el límit del 2%, ho aplicarà "automàticament".

També recorda que hi ha un acord amb motiu de l'anunci de la vaga, que es va convocar el febrer passat, per crear un bonus anual, de caràcter variable, per un import màxim de 610 euros que representa un increment addicional de l'1,5%. Aquest acord, afirma TMB, té valor de conveni i l'abonament està condicionat, precisament, a la signatura definitiva d'aquest conveni.

TMB també destaca que s'han plantejat "diverses millores" en resposta als 12 punts de reivindicació de la plataforma sindical, entre les quals destaca garantir la jubilació parcial amb una millora de dies i condicions, reduir la jornada anual en un dia i abonar als conductors els desplaçaments a la presa de servei fora de les cotxeres.

Una pancarta en contra de la presidenta de TMB, Laia Bonet (ACN/Marta Vidal)

Els sindicats demanen una fórmula per evitar la "precarietat salarial" dels treballadors, i han afegit que TMB deu 25 milions d'euros a tota la plantilla per un mal càlcul d'actualització de la nòmina en el complement del lloc de treball que es va abonar erròniament entre el 2003 i el 2021.

El comitè de vaga va proposar "saldar el deute amb dies de descans", però diuen que TMB només va reconèixer la meitat del deute i va advertir que només se'n podria gaudir si es compactava la jubilació parcial.

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públicDrets laborals
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut