El text indica que s'ha d'anar al lavabo amb el temps "imprescindible" i recuperar-lo després (iStock)

Treballadors del 010 de Madrid denuncien que els fan recuperar el temps d'anar al lavabo

En una comunicació interna, l'empresa concessionària indica que no es pot comptabilitzar com a temps efectiu de treball i cal recuperar-lo al final de la jornada

RedaccióActualitzat

L'empresa concessionària del servei telefònic Línea Madrid, d'informació i gestions de l'Ajuntament de Madrid a través del número 010, obliga els seus treballadors a recuperar el temps que dediquen a anar al lavabo.

Tal com ha avançat la Cadena SER, la instrucció interna distribuïda per NTT Data indica al personal que ha de marcar el codi "AUX BAÑO" cada vegada que s'absenti per aquest motiu.

En el text, que ha fet públic la formació política Més Madrid, l'empresa assegura que té en compte que els treballadors "han d'atendre les necessitats fisiològiques que poden sorgir durant la jornada de treball".

Per això, diu el text, "tenen dret a absentar-se [...] per fer ús del lavabo" el temps "imprescindible", que no es comptabilitza com a temps efectiu de treball i cal recuperar-lo "a la finalització de cada jornada".

La formació política, que va guanyar les eleccions municipals per sobre del PP, assegura que l'alcalde José Luís Martínez Almeida "està acabant amb el 010" i "mira cap a una altra banda davant d'aquestes condicions indignes".

Fonts de l'Ajuntament de Madrid han assegurat a la Cadena SER que el consistori no pot incidir en la gestió del personal, però que si hi ha alguna vulneració de la llei "procedirien a aplicar les penalitzacions recollides en el contracte", mentre que CCOO ha qualificat la situació d'"inhumana".

Línea Madrid gestiona l'atenció ciutadana per telèfon, presencialment i per internet (Ajuntament de Madrid)


"Necessitats incontrolables i no programables"

Aquesta no és la primera vegada que un cas similar salta a debat. Ara fa un any, per exemple, l'Audiència Nacional resolia que una empresa de call center no podia descomptar el temps d'anar al lavabo, ni comptabilitzar-lo conjuntament amb la resta de descansos i pauses contemplats en el conveni de l'empresa.

A més, la sentència assenyalava que "tot ésser humà té unes necessitats fisiològiques bàsiques que [...] en determinades ocasions poden resultar incontrolables i no programables, de manera que no es pot posposar la seva execució a un moment determinat posterior a aquell en què comencen a manifestar-se", i recorda que fer-ho podria provocar danys a la salut.

El servei d'atenció telefònica de l'Ajuntament de Madrid fa mesos que està envoltat de polèmica, amb els sindicats acusant el govern municipal de posar en perill els llocs de feina dels treballadors.

Les mateixes dades publicades per l'Ajuntament demostren la gran quantitat de trucades que s'han de rebutjar cada dia per saturació del servei.

 

ARXIVAT A:
Drets laborals
Anar al contingut