L'empresari presideix des de fa més de 20 anys la companyia espanyola d'origen familiar que va fundar el seu pare el 1952

Sánchez apunta directament a Del Pino, de Ferrovial: "No està compromès amb Espanya"

El govern espanyol critica amb duresa la decisió de la companyia d'anar-se'n als Països Baixos

RedaccióActualitzat

Creix l'empipament del govern espanyol per l'anunci que la constructora Ferrovial trasllada la seu social als Països Baixos. Al marge de criticar la decisió, aquest dijous Pedro Sánchez ha decidit llançar un atac sense embuts i centrat personalment contra el president de Ferrovial, Rafael del Pino, de qui diu que no és un "empresari compromès amb Espanya":

"A Espanya hi ha exemples extraordinàriament positius d'empresaris compromesos amb el seu país. Sens dubte, amb aquest anunci crec que no és el cas del senyor del Pino."

El govern espanyol no es creu els motius empresarials esgrimits per la companyia i al darrere hi veu l'interès personal per pagar menys impostos del seu president, que és la tercera fortuna més gran d'Espanya. Amb un patrimoni que supera els 3.800 milions d'euros, Rafael del Pino Calvo-Sotelo presideix des de fa més de 20 anys l'empresa espanyola d'origen familiar que va fundar el seu pare el 1952.

Ministres socialistes i d'Unides Podem han carregat aquest dijous contra la seva "cobdícia" i "antipatriotisme", mentre que el president de la CEOE, Antonio Garamendi, ha demanat "respecte" per al president de la companyia i subratlla que no se'n va a cap paradís fiscal.

Durant tota la jornada, fonts de La Moncloa han insistit que la maniobra de Ferrovial no tenia raons clares i sòlides i, sobretot, que la seguretat jurídica d'Espanya està fora de qualsevol dubte. Per reforçar aquesta idea, aquestes fonts han recordat el volum rècord d'inversió estrangera a Espanya.

Des del camp sindical, Ferrovial també ha rebut. El secretari general de la UGT ha assegurat que la decisió és "una falta de patriotisme i de respecte al país que ha fet que sigui el que és".

Des de la Generalitat, el president Aragonès ha recordat les maniobres polítiques des de la comunitat de Madrid per atreure empreses de la resta de l'Estat oferint un millor tractament fiscal:

"Obrir la porta a dinàmiques d'aquest tipus és absolutament perjudicial, perquè un dia et poden acabar afectant a tu. I és el que li passa ara a Madrid."


Què en pot treure la companyia?

La prova que la companyia no té cap intenció de fer marxa enrere és la nota enviada al regulador borsari espanyol, en què explica els termes tècnics i legals de la seva fusió amb la filial a Holanda, des d'on controla tot el negoci internacional.

Des que ha fet pública la notícia, Ferrovial ha assegurat que l'objectiu del canvi de seu social no és un estalvi d'impostos, sinó augmentar la projecció internacional de l'empresa, ja que des dels Països Baixos pot accedir més fàcilment al seu gran mercat, els Estats Units,

Segons càlculs d'analistes, Ferrovial sí que s'estalviaria impostos amb el canvi. Podrien ser uns 40 milions d'euros a l'any, perquè als Països Baixos els dividends de les empreses filials estan exempts de tributar, mentre que a Espanya han de pagar un 5%.

En tot cas, és un estalvi petit si tenim en compte que Ferrovial, que també gestiona autopistes i aeroports, va facturar l'any passat més de 7.500 milions d'euros, dels quals només un 20% procedien d'Espanya.

ARXIVAT A:
Pedro SánchezBorsa Empresa
Anar al contingut