Què diu i com t'afecta el nou reglament de la UE sobre el mercat dels vehicles de motor
Cues de cotxes a la ronda de Dalt

Què diu i com t'afecta el nou reglament de la UE sobre el mercat dels vehicles de motor

Avui entra en vigor la normativa europea que regula els mecanismes de control de compliment dels reglaments existents en matèria de vehicles de motor

RedaccióActualitzat

L'any 2015 va esclatar als EUA un dels escàndols més grans que es recorden en la indústria automobilística global: alguns vehicles del grup Volkswagen tenien un programari que desactivava els controls d'emissions mentre es conduïa amb normalitat i els tornava a activar quan es feia un test. La investigació desencadenada per l'Agència Americana de Protecció Ambiental, a més, deixaria al descobert que empreses subcontractades com Bosch haurien estat implicades en el frau. Dos anys després, una comissió d'investigació del Bundestag alemany va concloure que la indústria de l'automòbil era capaç d'influir en les inspeccions i la redacció de lleis dels estats.

És aquest escàndol el que du la Comissió Europea, el 2016, a fer una proposta per establir mecanismes de control d'aquest poderós sector. El 2018, el Parlament i el Consell europeus van aprovar un reglament de la Unió Europea (UE) sobre l'homologació i la vigilància del mercat dels vehicles de motor. A diferència de les directives i les recomanacions, un reglament és una norma d'obligat compliment per als estats membres de la Unió. Però què diu i quines implicacions té aquesta normativa per a fabricants i usuaris?

A quins vehicles s'aplica la norma?

A tots els vehicles de motor de categories M, N i remolcs de la categoria O. Això és, des de vehicles de motor de quatre rodes fins a vehicles de més de vuit places que superin les cinc tones per al transport de passatgers, vehicles amb les mateixes característiques que els anteriors, però dissenyats per al transport de mercaderies, i remolcs d'una massa inferior a les 0,75 tones o superior a les 10. Se n'exclouen vehicles agrícoles o forestals, com tractors, vehicles de menys de quatre rodes, com motocicletes, i quadricicles com quads, o els que utilitzen les forces armades, els cossos de seguretat i de protecció civil i les autoritats portuàries.

Què exigeix el reglament?

Que els estats garanteixin la possibilitat d'auditar independentment els serveis tècnics que es dediquen a inspeccionar i fer assajos basats en els criteris establerts en reglaments anteriors sobre els tipus de vehicles esmentats. Això inclou permetre una revisió creuada entre administracions nacionals d'homologació de la UE, un mecanisme de vigilància inter pares. A banda, la Comissió Europea estarà autoritzada a dur a terme controls de compliment de la normativa, tant pel que fa el disseny de vehicles com a la supervisió dels que ja estan en circulació. Aquesta ampliació d'atribucions atorga capacitat sancionadora a la Comissió sobre fabricants, una potestat que fins ara estava reservada als estats. La vigilància anirà a càrrec del Centre Comú de Recerca (ERC, per la seva sigla en anglès), que s'ha dotat de recursos addicionals.

 

En quins supòsits s'incompleix el reglament?

La norma s'incompliria en cas que els vehicles, sistemes, components i unitats tècniques independents estiguin lluny de les dades reflectides pels certificats d'homologació, si els criteris de funcionament o els valors establerts per a la fabricació en sèrie previstos en el reglament no han estat acomplerts sota les condicions establertes o si hi ha informació facilitada pel fabricant a la fitxa de característiques que no és reproduïble en totes les condicions que garanteixen les autoritats d'homologació, les de vigilància del mercat i la Comissió Europea.

Com ens pot afectar?

El gruix de l'afectació recau en el dissenyador i el fabricant del vehicle. Per a l'usuari, el reglament amplia les garanties de compliment de les normatives establertes per la UE pel que fa a emissions de carboni, la producció de combustibles i bateries alternatives o la competitivitat.

ARXIVAT A:
Unió EuropeaMobilitat
Anar al contingut