Gent pujant a un tren de Rodalies
Gent pujant a un tren de Rodalies (ACN/Tàrsila Galdon)

Nova jornada de vaga a Rodalies: retards i trens anul·lats

La companyia ha triplicat les vies per on envia les notificacions de serveis mínims però encara hi ha hagut maquinistes que diuen que no les han rebut i no s'han presentat

RedaccióActualitzat

Aquest dilluns a les 5 del matí s'ha iniciat la tercera jornada de vaga de maquinistes de Renfe i segons la companyia s'han produït els primers incompliments dels serveis mínims, cosa que ha provocat retards i suspensió de trens.

Renfe ha informat que fins les 9 del matí s'havien cobert el 53% dels serveis mínims a Rodalies, amb 24 trens cancel·lats. Pel que fa a l'alta velocitat i els trens de llarga distancia, Renfe assegura que s'han complert el 100% dels serveis mínims.

Entre les dues i les quatre del migdia, els trens cancel·lats han estat 50, xifra que implica el compliment dels serveis mínims en un 59%.

Malgrat que s'han enviat les convocatòries per tres vies diferents, segons la companyia hi ha maquinistes que no s'han presentat a la feina. El sindicat de maquinistes SEMAF ha dit a TV3 que hi ha maquinistes que no han rebut la notificació per fer serveis mínims.

Els panells informen dels retards i les anul·lacions del trens (CCMA)

La vaga aquest dilluns es fa en diferents franges horàries. La primera, de les 5 fins a les 9 del matí, en plena hora punta. Les aturades es repetiran de 14.00 a 16.00 i de 18.00 a 22.00.

El director d'Estratègia i Desenvolupament de Renfe, Manuel Villalante, ha explicat a "Els matins", de TV3, que, tot i que el primer episodi de vaga acaba a les 9 del matí, la circulació normal dels trens no s'assolirà almenys fins a una hora més tard, ja que durant la vaga els combois han quedat aturats en punts que no els correspondria per l'horari.

Nova jornada de vaga a Rodalies: retards i trens anul·lats
 

Després dels episodis de dijous i divendres, amb col·lapse sobretot al servei de Rodalies, aquest dilluns s'ha notat una menor afluència d'usuaris, possiblement perquè han decidit optar per altres vies de transport púbic o l'ús del vehicle privat.

Els serveis mínims s'han previst del 85% en els trens de Rodalies, del 65% en els de mitjana distància i del 72% en els d'alta velocitat i llarga distància. La setmana passada, però, no van passar cap dia del 40%, perquè hi va haver maquinistes que no es van presentar a treballar.

Per garantir el compliment dels serveis mínims, Renfe ha reforçat les vies per enviar notificacions als maquinistes. L'objectiu és que rebin la informació que són serveis mínims i que vagin a treballar.

Estació de Sants a Barcelona, dilluns al matí, usuaris demanant informació (CCMA)

Renfe ha enviat prop de 9.500 comunicacions de serveis mínims, que s'han entregat per burofaxs, mails certificats i cartes donades en mà. A Catalunya en quatre dies s'han enviat un total de 1.600 notificacions per correu electrònic, s'han entregat unes 300 cartes de serveis mínims en mà, uns 530 burofaxs a domicili, gairebé la meitat dels 1.276 enviats a tot l'estat.

L'aplicació lleida.net és el sistema utilitzat per Renfe per enviar la carta de serveis mínims als maquinistes. Aquest correu electrònic certificat serveix per provar de manera fefaent que s'ha enviat i rebut una comunicació amb el seu contingut. Mitjançant aquesta aplicació se sap exactament quan s'ha enviat i quan ha estat rebut i obert el missatge. Aquest sistema té el mateix valor legal que un burofax.

 

A més, Renfe informa que ha obert 31 expedients a maquinistes de Catalunya i el País Valencià per faltes "molt greus". Els maquinistes podrien rebre una sanció que pot anar des de la suspensió de cinc dies de sou i feina fins a l'acomiadament. A més, els Serveis Jurídics i el Departament de Recursos Humans de Renfe estan analitzant l'obertura de nous expedients.

Les jornades de vaga es repetiran el 5, 7, 8, 11 i 12 d'octubre.

Una andana de l'estació de Sants, a Barcelona, aquest dilluns a primera hora (CCMA)
ARXIVAT A:
RodaliesRenfe
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut