L'aeroport de Frankfurt, totalment aturat (EFE/Ronald Wittek)rs a terra

La vaga de 24 hores en el transport públic aeri, ferroviari i marítim paralitza Alemanya

Els sindicats reclamen una pujada salarial d'entre el 10% i el 12% per a gairebé 3 milions de treballadors del transport públic

Actualitzat

Una vaga convocada per a aquest dilluns a Alemanya pel sindicat del sector serveis Ver.di i el del ferrocarril EVG paralitza el transport públic al país i deixa a terra uns 380.000 passatgers només als aeroports, en el que és la protesta més gran d'aquesta mena que afecta Alemanya d'ençà de la reunificació del país.

De moment, a l'aeroport del Prat s'han cancel·lat els 5 vols amb destinació a Frankfurt previstos per aquest dilluns; els 6 previstos a Municun a Colònia-Bonn, 4 a Dusseldorf, mentre que es mantenen sense incidències les 5 connexions amb Berlin. 

Els sindicats reclamen una pujada salarial d'entre el 10% i el 12% per als funcionaris. És el doble del que se'ls ofereix per recuperar el poder adquisitiu perdut els últims tres anys. La vaga coincideix amb els conflictes tarifaris que s'arrosseguen des de fa mesos al país, a més del malestar social per la pujada del preu dels aliments i de l'energia.

La reivindicació salarial afecta prop de 3 milions de treballadors del sector del transport públic (Reuters)

La vaga, que afecta els sectors aeri, ferroviari i marítim, ha començat aquesta mitjanit amb un seguiment desigual als 16 lands alemanys; per exemple, a Berlín, el servei de metro, aeroport i ferrocarril no s'adhereixen a la vaga.

En canvi, als altres dos grans aeroports del país, a Frankfurt --el de més tràfic aeri d'Europa-- l'aturada és total, i al de Munic la vaga ja es va començar diumenge amb la cancel·lació de 1.500 vols. 

La vaga afecta també el transport ferroviari de rodalies, regional i de llarga distància. I els 13.000 quilòmetres de la xarxa d'autopistes també es veuran afectats per l'absència del servei de manteniment

El sindicat Ver.di ha convocat a la vaga uns 120.000 treballadors del transport i les infraestructures, inclosos els dels ports, rescloses, autoritats marítimes i fluvials i autopistes. Es calcula que són milions els viatgers afectats.

La vaga afecta els serveis ferroviaris de llarga durada, regionals i rodalies del país (EFE/Hannibal Hanschke)

Prop de 3 milions de treballadors del transport públic

La vaga vol fer pressió en la tercera tanda de negociacions que s'ha iniciat aquest dilluns a Potsdam. El Sindicat de Treballadors de Ferrocarrils i Transports (EVG) representa 230.000 empleats de 50 empreses de ferrocarril i autobús, per als quals reclama un augment salarial del 12% mensual, o almenys uns 650 euros d'increment al mes.

Ver.di negocia per als 2,5 milions d'empleats del sector públic a nivell federal i local, inclosos els empleats del transport local i dels aeroports. Per a aquests treballadors el sindicat reclama un augment del 10,5%, o d'almenys de 500 euros al mes. Argumenten que "per a molts milers d'empleats és una qüestió de supervivència que hi hagi un augment salarial adequat", va dir Frank Werneke, cap del sindicat Ver.di, al Bild am Sonntag.

Per la seva banda, la patronal rebutja la quantitat mínima i ofereix un augment del 5% en 27 mesos.

 

A l'aeroport de Munic s'han cancel·lat 1.500 vols des de diumenge (EFE/Ronald Wittek )

El president de l'Associació Alemanya de Districtes (Deutscher Landkreistag), Reinhard Sager, considera que "aquestes demostracions de força durant les negociacions en curs són clarament exagerades", segons ha declarat a la RND, després de parlar d'una "escalada de vaga a la francesa" i qualificar-la com la més gran des del 1992. Sager ha afegit que pot dificultar el diàleg. 

Per la seva banda, Gerd Landsberg, director de l'Associació Alemanya de Municipis, ja va advertir a Bild que la vaga suposarà una sobrecàrrega financera als municipis i va pronosticar una pujada d'impostos als ciutadans "sobre béns immobles i a més a més --va afegir-- molts municipis podrien gastar menys diners en renovació d'edificis escolars en el futur".

Davant la situació el ministre de transports alemany, el liberal Volker Wissing, ha declarat que "la única cosa que es pot fer és instar els interlocutors socials a ser conscients de la responsabilitat i a minimitzar els efectes sobre la població".

 

ARXIVAT A:
AeroportsTransport públicDrets laborals
Anar al contingut