La nova política pren la xarxa i canvia l'estil a les portes de la campanya
Les confluències d'esquerres lideren la xarxa, mentre que Ciutadans no iguala les xifres del 20-D i el PP pren posició
La nova política pren la xarxa i canvia l'estil a les portes de la campanya
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Sant Joan Despí

La nova política pren la xarxa i canvia l'estil a les portes de la campanya

Les confluències d'esquerres lideren la xarxa, mentre que Ciutadans no iguala les xifres del 20-D i el PP pren posició

RedaccióActualitzat

PP, PSOE, Units Podem i Ciutadans protagonitzen la batalla a la xarxa. La reedició de les eleccions generals el 26 de juny arriba amb els partits convençuts de la importància de les xarxes socials. Les confluències d'esquerres lideren l'atenció, mentre que Ciutadans no iguala les xifres del 20-D i el PP pren posició.

La conversa a poques hores de l'inici de campanya se'l disputen Units Podem i el Partit Popular. Segons l'estudi de Big Data de Sibilare amb dades de Websays, són les dues formacions de les quals més es parla a les xarxes.

Per a aquest estudi, s'han analitzat 680.644 missatges, dos dies abans de l'inici de la campanya. Si mirem els comentaris d'usuaris en què es menciona el partit o un candidat, el liderat és per a Units Podem. Obté prop del 36% dels missatges, més del triple que Ciutadans, que obté un 9,5%. El PP se situa en un 32% i el PSOE, en tercer lloc, frega el 20%.

Les confluències i C's continuen, com en el 20-D, al capdavant de l'activitat a la xarxa. Sumant Twitter, Facebook i Youtube, Units Podem és la formació que publica més missatges, més del doble que el PP.

Iglesias i Garzón, els més efectius

Els candidats han aumentat la seva activitat a la xarxa. En especial, Mariano Rajoy, que ha piulat 29 missatges en les 48 hores anteriors a l'inici de la campanya. Aquesta xifra contrasta amb les del 20-D, en què el candidat del PP era dels menys actius.

Serveix realment aquesta activitat? Obtenen ressò el candidats? Cada vegada que Alberto Garzón piula, aconsegueix  més de 1.700 retuits i preferits. El segueixen Albert Rivera, amb 1.580, i Pablo Iglesias, amb 1.533. Pedro Sánchez n'obté 612, i Rajoy, 568.

Però qui hi ha darrera de cada interacció amb els líders polítics? Són sempre els mateixos usuaris? Si ens fixem en els usuaris únics, Pablo Iglesias és el que aconsegueix mobilitzar-ne més: amb cada missatge seu, fins a 1.000 usuaris reaccionen.

Albert Rivera, en canvi, aconsegueix mobilitzar uns 600 usuaris diferents per tuit. 400 menys, tot i tenir més interaccions que Iglesias.

Comparat amb el ressò que va obtenir el líder de Ciutadans a les últimes eleccions, tot sembla indicar que la formació està perdent força a les xarxes.

El PP i el PSOE dominen als mitjans de comunicació

Mentre que a les xarxes socials dominen Units Podem i el PP, als mitjans, el PP i el PSOE acaparen més de la meitat de les publicacions.

Segons l'estudi de Sibilar, els populars acumulen el 27,4% de les noticies i publicacions online, mentre que els socialistes es fan amb el 25,6% del total. En tercera posició trobem Units Podem, amb el 23,8%, i tanca Ciutadans, amb el 16,4%.

Pendents de l'efecte PACMA

El partit animalista és l'únic, juntament amb PP, PSOE, Ciutadans i les confluències de Podem, que es presenta a tot l'Estat. El PACMA lluita per obtenir presència al Congrés dels Diputats i fer sentir la seva veu. On ja es poden sentir és a les xarxes socials:

A Twitter @partidoPACMA ja té més de 104.000 seguidors. Des de l'1 de juny, han fet 60 tuits originals, que han aconseguit més de 52.000 interaccions (entre retuits i favorits), segons l'eina Tweetchup. A Facebook, el PACMA és tot un fenomen amb 421.000 seguidors a la seva pàgina. La seva cap de llista, Silvia Barquero, però, només té 6.000 seguidors.

En les últimes hores abans de començar la campanya, el PACMA ha generat més comentaris (12.477) que Coalició Canària (3.611), EH-Bildu (3.984) i el PNB (2.591) junts.

 

Els catalans, poc actius

Aquesta efervescència per les xarxes socials entre els partits espanyols no sembla tenir un equivalent entre els candidats catalans. Aquest cop, tots tenen compte de Twitter (el 20-D, el cap de llista del PP, Jorge Fernández Díaz, no en tenia), però contiuen fent poques publicacions i, sobretot, obtenint poc ressò.

Gabriel Rufián i Juan Carlos Girauta, els polítics catalans que més usuaris mobilitzen, un amb 1.807 i l'altre amb 1.517. A l'altre extrem, Francesc Homs, amb 682 mencions d'usuaris en les últimes 48 hores abans de començar la campanya.

Però quin és el candidat més efectiu? El cap de llista d'Esquerra obté 994 interaccions (Retuits i Favorits) per cada tuit que publica, segons Tweetchup. Girauta en suma 527; Francesc Homs, 195, Xavier Domènech, 186; Fernández Díaz, 139; i Meritxell Batet, 40.

Curiosament, Batet és la més activa a xarxes amb 173 tuits des de l'1 de juny, tres cops més que el segon del rànquing, Juan Carlos Girauta.

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut