Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Barcelona

Iak-42: cronologia d'una tragèdia

Tot va començar la matinada del 26 de maig del 2003, quan un Iakovlev 42 es va estavellar a prop de l'aeroport turc de Trebisonda. L'avió transportava 75 persones, entre les quals hi havia 62 soldats espanyols que tornaven de l'Afganistan. No hi ha supervivents, i tres comandaments mèdics es van encarregar d'identificar-ne els cadàvers "in situ". Són els metges militars que hi va enviar l'aleshores ministre de Defensa, Federico Trillo, per repatriar els cadàvers, i que avui s'asseuen al banc dels acusats.

Actualitzat
26 de maig del 2003: El Iakovlev 42 s'estavella a prop de l'aeroport de Trebisonda (Turquia) i causa la mort de 75 persones, entre les quals hi ha 62 militars espanyols que tornaven d'una missió militar a Afganistan.
31 d'octubre: L'Associació de Famílies de Víctimes presenta una denúncia a l'Audiència Nacional.
13 de novembre: La jutge Teresa Palaus rebutja la demanda dels familiars perquè els fets es van produir a fora d'Espanya.

25 de juny del 2004: Es comproven, almenys, 22 errors en la identificació dels militars morts.
15 de juliol: La sala penal de l'Audiència Nacional declara la competència d'aquest tribunal per investigar-ne l'accident.
1 de setembre: L'Institut Nacional de Toxicologia declara errònies les 30 identificacions que ha realitzat l'equip mèdic espanyol.
3 de setembre: El Tribunal Suprem arxiva dues querelles contra l'exministre de Defensa Federico Trillo, ja que considera que ja se segueix una causa penal per l'accident a l'Audiència Nacional.
15 de novembre: El cap de l'equip mèdic que va signar les identificacions de les víctimes, el general Vicente Navarro, assumeix davant la jutge tota la responsabilitat de les identificacions.

11 de gener del 2005: El forense de l'Audiència Nacional identifica els cadàvers dels 62 espanyols morts.
27 de gener: Els familiars de 21 dels morts, les restes dels quals van ser mal identificats, en recullen les restes i celebren una missa funeral al cementiri de l'Almudena (Madrid).
18 de novembre: L'informe final de la Comissió Internacional d'Investigació revela que les causes del sinistre van ser el cansament de la tripulació i les deficiències en el manteniment de l'avió.

1 de juny del 2007: El jutge Fernando Grande-Marlaska arxiva la investigació relativa a les presumptes irregularitats en la contractació de l'avió, però manté oberta la causa que investiga els suposats errors en la identificació dels cadàvers.
22 de novembre: Grande-Marlaska també arxiva la causa relativa a les irregularitats en les identificacions. El fiscal i l'Associació de Familiars recorren l'arxiu.

22 de gener del 2008: La sala penal de l'Audiència Nacional obliga el jutge a reobrir la investigació sobre la identificació dels cadàvers.
24 de gener: Grande-Marlaska cita els exministres de Defensa Federico Trillo i José Bono a declarar com a testimonis.
17 de març: En la seva declaració per escrit, Trillo sosté que no va tenir cap responsabilitat en la contractació de l'avió perquè aquesta tasca correspon a l'Estat Major de la Defensa. Per aquest motiu, l'aleshores president del govern José María Aznar li va demanar que continués al càrrec quan li va mostrar la seva disposició a dimitir.
14 d'abril: José Bono declara davant el jutge que "probablement" alguna de les divuit queixes sobre fallades en la seguretat dels vols contractats per traslladar tropes que va rebre l'Estat Major de la Defensa va arribar al gabinet de Trillo.
19 de maig: La Fiscalia de l'Audiència Nacional imputa cinc exalts càrrecs del Ministeri de Defensa.
23 de maig: El jutge decideix no imputar Federico Trillo, ja que no hi troba indicis en contra.
8 de juliol: Grande-Marlaska dicta l'obertura del judici oral de la causa sobre la identificació dels militars morts.

11 de març del 2009: L'Audiència Nacional rebutja la compareixença, com a testimonis al judici, de José María Aznar, Federico Trillo i José Bono.
24 de març: Comença el judici per les identificacions errònies dels espanyols que van morir en l'accident del Iak-42, amb tres militars al banc dels acusats: el general de Sanitat Vicente Navarro, el comandant mèdic José Ramírez i el capità mèdic Miguel Sáez, per als quals es demanen penes de fins a cinc anys de presó.
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut