Sant Carles de la Ràpita

Els pescadors estudien mobilitzar-se si no aconsegueixen una rebaixa en el preu del carburant

L'elevat preu del petroli està agreujant la situació que viuen els col·lectius professionals que necessiten el carburant per dur a terme la seva activitat. És el cas dels pescadors, que veuen com el preu del combustible s'ha doblat en els últims mesos, una situació que posa en perill la continuïtat del sector. Els armadors tenen previst reunir-se dilluns amb representants del Ministeri de Medi Ambient, Rural i Marí, per plantejar les seves reivindicacions. A més, ja hi ha convocada una manifestació per finals de mes per mostrar el seu descontentament. Tampoc no descarten fer aturades i bloquejar els ports, com ja van fer tres anys enrere.

Actualitzat

Els pescadors reclamen, per exemple, poder comprar el combustible a 40 cèntims el litre, gairebé la meitat del preu que paguen ara. En pocs mesos han vist com el barril de petroli passava dels 70 als 135 dòlars. A més, la situació, lluny de millorar, sembla que tendirà a l'alça en els pròxims mesos.

El preu del carburant, però, no és l'únic problema que els pescadors han d'afrontar. També es queixen del que consideren una massiva importació de peix de fora i d'unes regulacions massa estrictes.

Per tot plegat, el sector ja fa temps que s'ha començat a mobilitzar. A principis de maig, a Tarragona uns 300 armadors vinguts d'arreu de l'Estat i de França i Itàlia es van reunir per consensuar posicions. Aquest dilluns, els armadors es reuniran a Madrid amb representants del Ministeri i ja hi ha convocada una manifestació de pescadors de tot Espanya a Madrid per finals de mes.

Si la situació no es resol, però, no descarten tirar endavant més protestes. Fins i tot podrien convocar aturades i bloquejar els ports, cosa que ja va passar ara fa tres anys. Va ser l'octubre del 2005, quan els pescadors van bloquejar l'entrada a alguns ports de l'Estat. A Catalunya, els ports de Tarragona i Barcelona van estar aturats durant dies.

Protestes a França i Bèlgica

De fet, a França i Bèlgica els pescadors ja han radicalitzat posicions i han dut a terme mesures més contundents. A França, per exemple, els pescadors mantenen les seves mobilitzacions tot i l'anunci del ministre d'Agricultura i Pesca, Michel Barnier, de dedicar 110 milions d'euros a ajudes per al sector abans de finals d'any.

Es mantenen els bloquejos a diversos ports, com els de Cherburg, Guilvinec o Marsella, on s'han bloquejat els dipòsits de carburant. La principal diferència és la negativa del govern a fixar un preu del gasoil a 40 cèntims d'euro per litre, davant l'actual de 75 cèntims.

Mentrestant, a Bèlgica també hi ha protestes. Pescadors del port flamenc de Zeebrugge, per exemple, han decidit regalar el peix per protestar contra l'elevat cost dels carburants i els baixos preus a què es veuen obligats a vendre les captures.

Els pescadors asseguren que no els surt a compte sortir del port. De fet, les difícils condicions de treball han fet que en els últims cinquanta anys la flota pesquera d'aquest port belga hagi passat de 400 a 100 embarcacions.

Anar al contingut