El síndic alerta sobre el 25% de castellà: només es parla més català a l'aula i al menjador

Una enquesta entre més de 50.000 alumnes recull que dins de l'aula el 64% de les interaccions són en català, però que, a fora, la majoria utilitza el castellà

RedaccióActualitzat

L'ús del castellà s'imposa en la majoria dels àmbits entre els més joves: família, amics, xarxes socials i sector audiovisual. Ho recull una enquesta del síndic de greuges feta a més de 50.000 alumnes de pràcticament la meitat dels centres de tot Catalunya.

Amb dades com aquestes, el síndic alerta que la immersió que es fa ara a les escoles ja no compensa el desequilibri entre les dues llengües.

A més, la immersió està qüestionada per la sentència judicial del 25% de castellà, que ja és ferma. Aplicar aquesta sentència, segons recull l'informe, podria elevar "l'ús del castellà dins l'aula fins a un 35%". Així ho han calculat a través d'una simulació, tal com ha explicat a TV3 l'assessor del síndic, Bernat Albaigés.

A partir de l'enquesta, el síndic ha elaborat un informe titulat "Drets i usos lingüístics dels infants i adolescents a Catalunya. L'escola com a garant de la igualtat d'oportunitats". En aquest document, a banda de recollir les dades, fa una sèrie de recomanacions.

Rafael Ribó defensa que el model lingüístic a Catalunya ja s'ajusta a la Constitució i a l'Estatut. Pel síndic, la immersió lingüística és vital i l'aplicació del 25% de castellà provocaria un dany irreparable.

Entre les recomanacions, hi ha modificar la legislació per consolidar una "concepció holística" de la llengua vehicular, a dins i a fora de l'aula. I també definir projectes lingüístics d'acord amb la realitat sociolingüística i pedagògica de cada centre.
 

Ús majoritari del castellà en audiovisual i xarxes

El 73% dels enquestats diuen que consumeixen els continguts audiovisuals en castellà. A les xarxes socials, el 69% dels joves enquestats fan servir el castellà, una xifra molt similar dels que l'utilitzen al pati de les escoles (66%) i amb els amics (65%).

Quan es llegeix, el 55% de continguts són en castellà. El 53% de les interaccions amb la família es fan en aquesta llengua, i en l'àmbit de les activitats de lleure, la xifra és del 52%.

A l'altre costat de la balança hi ha l'ús del català a l'aula. A primària, el català hi és present en un 70% que baixa fins al 64% a secundària. .

Amb dades com aquestes, el síndic alerta que, si s'aplica la sentència que obliga a fer en castellà almenys un 25% de les matèries, en realitat, el seu ús en l'àmbit escolar serà encara més dominant.

El síndic, Rafael Ribó
El síndic diu que les escoles tenen un caire "compensatori" davant del domini del castellà (ACN/Eli Don)

Tot plegat, quan falten pocs dies perquè qualsevol part que es consideri afectada pugui reclamar el compliment de la sentència.

Segons el síndic, la interacció del professorat contribueix a compensar el caràcter dominant del castellà i reforça la importància de mantenir el català. Afirma que els centres educatius són "espais d'interacció i contacte" en les diferents llengües.
 

Un 21% només té contacte amb el català a l'escola

L'informe alerta que l'escola no compensa els usos lingüístics, sinó que els reprodueix. Així, en els territoris on el castellà és més freqüent, com el Baix Llobregat, també es parla més castellà a l'escola.

Una disfunció que consideren preocupant tenint en compte que 17.000 alumnes, un 21% dels enquestats, no tenen cap contacte amb el català fora de l'escola.

Per als autors de l'informe, l'anàlisi d'aquesta realitat reforça la importància de mantenir el català com a llengua vehicular d'ús normal a l'escola. El síndic, Rafael Ribó afirma:

"La vehicularitat del català a l'escola no introdueix desigualtats educatives en la competència de la llengua castellana, però probablement ajuda a reduir aquestes desigualtats en la competència de la llengua catalana."


Per tot plegat el síndic insisteix que calen canvis legals, pendents des del 2009, que estableixin que la llengua vehicular és la que s'utilitza tant a dins com a fora de l'aula, i tant per part d'alumnes com de docents.

Assegura que aplicar percentatges de manera homogènia és contradictori amb les diverses realitats sociolingüístiques que hi ha als centres.

Aquí es pot recuperar el reportatge sencer sobre l'informe:


Tendència dels catalanoparlants a canviar de llengua

Segons els autors de l'informe, un dels motius principals seria que els alumnes que parlen català a casa tenen més tendència a canviar de llengua. En canvi, la majoria dels qui tenen el castellà com a llengua familiar només utilitzen el català dins de l'aula.

L'enquesta l'han respost 52.522 alumnes de 974 centres. Els han dividit en dues meitats: 26.419 són alumnes de 5è de primària i 26.103 cursen 3r d'ESO.

 

ARXIVAT A:
Català
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut