Un jutge decideix mantenir Madrid Central perquè "prima la salut i el medi ambient"
Senyals de trànsit que informen de l'entrada a la zona Madrid Central

El PP paralitza Madrid Central i la Comissió Europea n'estudiarà les conseqüències

Els populars tombaran la proposta estrella de Carmena per reduir la contaminació atmosfèrica i evitar les milionàries multes de Brussel·les

Lluís Freixes CarbonellActualitzat

El flamant alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, escollit amb els vots de PP, Ciutadans i Vox, paralitza la zona de baixes emissions del centre de la ciutat, coneguda com Madrid Central, a partir de l'1 de juliol.

A aquesta zona, d'unes dimensions similars a les del districte de Ciutat Vella de Barcelona, només hi pot accedir el veïnat, el transport públic i els vehicles que tinguin etiqueta ambiental i vagin a un aparcament d'ús públic. Madrid Central va entrar en vigor l'1 de desembre de 2018, una de les mesures urgents del mandat de Manuela Carmena per lluitar la contaminació de l'aire i ajustar-se a la normativa europea en matèria de qualitat de l'aire.

Ara, el líder dels populars a l'ajuntament compleix la seva promesa electoral i paralitza Madrid Central. La restricció de trànsit va ser clau perquè Espanya s'estalviés una denúncia de la Unió Europea per no aplicar mesures efectives contra la contaminació atmosfèrica. Així que Martínez-Almeida no només s'haurà d'enfrontar amb l'oposició i les organitzacions ecologistes i d'afectats, sinó que haurà de retre comptes amb la Comissió Europea.

 

 

Els ecologistes, contra la moratòria

Ecologistes en Acció, en un comunicat, considera que la suspensió de Madrid Central és "immoral" i estudien denunciar la mesura als tribunals espanyols i europeus.

 

"Madrid Central està complint amb escreix la seva principal raó de ser: reduir la contaminació de diòxid de nitrogen, el gas tòxic amb uns nivells que se superen a Madrid ininterrompudament des de 2010 i que prové sobretot dels tubs d'escapament dels vehicles dièsel."

 

José Luis Martínez-Almeida, després de la primera reunió de la Junta de Govern de l'Ajuntament (EFE/J.J. Guillén)

 

L'organització subratlla que el passat mes d'abril, la única estació que mesura la contaminació a la zona en qüestió va registrar el nivell mensual més baix de la seva història pel diòxid de nitrogen. Al maig, la mitjana de totes les estacions de la ciutat també va ser la més baixa des de que hi ha registres.

Greenpeace lamenta que "mentre Europa avança cap a ciutats menys cotxes contaminants, el nou alcalde de Madrid ja ha decidit esborrar Madrid Central del mapa" i ho considera un "atac a la salut pública". D'altra banda, Ecologistes en Acció acusa el PP i l'actual alcalde de "divulgar dades falses o esbiaixades" d'un suposat augment de la contaminació a Madrid "que no suporten el mínim debat tècnic o científic":

 

"L'Agència Europea de Medi Ambient, en el seu últim informe sobre la qualitat de l'aire a Europa, estimava que a Espanya moren 8.900 persones cada any a causa del diòxid de nitrogen. Com resulta que les concentracions més grans d'aquest gas es donen a Madrid i seva àrea metropolitana, és evident que una bona part de la mortalitat i morbiditat associada a aquest contaminant la pateixen directament les persones que viuen i respiren a Madrid."

 

 

El director general de Trànsit, Pere Navarro, també s'ha sumat a les crítiques. Creu que "faríem el ridícul" si se suprimeix Madrid Central i considera que "ningú a Europa ho entendria". Tot i així, s'ha mostrat convençut que es pot millorar i corregir algun aspecte del projecte, però ha insistit que "no tirarem pel pedregar tanta feina i esforç".

 

El trànsit provoca 3.500 morts prematures l'any només a l'Àrea Metropolitana de Barcelona

 

Brussel·les, expectant

La Comissió Europea esperarà a què el govern de municipal de Madrid faci efectiva la paralització de Madrid Central per avaluar si incompleix amb les normes europees en matèria de contaminació atmosfèrica. De ser així, elevarà el cas a la Justícia europea i amenaça amb multes milionàries.

L'exministre del PP, Miguel Arias Cañete, ara comissionat d'Energia, i Acció Climàtica a Brussel·les, ha remarcat que la competència en aquest àmbit no és seva, sinó del seu company maltès Karmenu Vella. El popular ha recordat que la Comissió Europea ja va obrir expedients als països on hi ha ciutats que incompleixen les normes europees sobre qualitat de l'aire:

 

"El que demanem és que els plans nacionals de qualitat de l'aire han d'estar molt alineats amb els plans integrals d'energia i clima perquè tot contribueix a la reducció d'emissions en la qual estem inversos en el marc de l'Acord de París".

 

Brussel·les va considerar que el paquet de mesures que va presentar Espanya, que incloïa la posada en marxa de Madrid Central, era suficient "per fer front a les carències detectades, sempre i quan s'executin correctament".

En conseqüència, les autoritats comunitàries van preferir no donar l'últim pas en el marc de l'expedient que va obrir a Espanya per contaminació atmosfèrica a Madrid, Barcelona i altres espais urbans, que hauria suposat elevar el cas al Tribunal de Justícia de la Unió Europea i la possibilitat de la imposició de sancions. Ara, estudiarà de nou la situació.

 

El comissari europeu d'Energia i Clima, Miguel Arias Cañete, aquest dimarts en roda de premsa (Efe/Olivier Hoslet)

 

Els efectes nocius de la contaminació

El trànsit provoca més morts per contaminació atmosfèrica que per accidents, quinze o vint vegades més. A l'Àrea Metropolitana de Barcelona, 3.500 morts a l'any.

Diferents estudis científics relacionen la contaminació atmosfèrica amb patologies com l'asma infantil, l'experiència d'episodis psicòtics entre adolescents o la reducció de la memòria i l'atenció. A Catalunya, el síndic de greuges ha fet recentment una sèrie de propostes, com un peatge per l'entrada a Barcelona o el foment del vehicle elèctric.

El reportatge l'aire que respirem de "Latituds" analitza els riscos de la contaminació amb Jordi Sunyer, cap del programa de Salut Infantil d'ISGlobal; i Xavier Querol, investigador de l'Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua-CSIC.

 

ARXIVAT A:
SostenibilitatMobilitat
Anar al contingut