El govern espanyol preveu fer pagar per circular a totes les autovies el 2024
La filosofia de la nova Llei de Mobilitat i Finançament del Transport seria "paga qui contamina" i "pagar per l'ús" amb una mena de peatge
El govern espanyol preveu fer pagar per circular a totes les autovies el 2024
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

El govern espanyol preveu fer pagar per circular a totes les autovies el 2024

La filosofia de la nova Llei de Mobilitat i Finançament del Transport seria "paga qui contamina" i "pagar per l'ús" amb una mena de peatge

RedaccióActualitzat
TEMA:
Peatges

Una de les reformes que inclou el pla presentat pel govern espanyol a Brussel·les, a canvi de rebre ajudes europees, planteja generalitzar els peatges a autovies i autopistes a partir de l'any 2024.

El govern espanyol sosté que, amb l'experiència internacional, de 2 a 3 anys seria el temps mínim necessari per desenvolupar els instruments normatius i crear l'estructura necessària per implantar aquest sistema de pagament per ús a nivell nacional.

Aquesta mesura formaria part de la llei de mobilitat i finançament del transport, amb què el govern espanyol vol introduir els principis de "pagar per contaminar" i "pagar per l'ús".

La previsió és que aquest semestre s'elevi el text al Consell de Ministres per a una primera lectura i que s'aprovi durant el segon semestre del 2023.


Sensibilització i consens

De moment vol començar una campanya de "conscienciació i sensibilització" sobre els transportistes i sobre la població general.

De tota manera, amb la intenció d'aconseguir el màxim consens, consultarà, assegura, els transportistes professionals, les comunitats autònomes i altres administracions.

Pel que fa els camions i la resta de vehicles pesants autoritzats per al transport de mercaderies per carretera, el text aclareix que s'impulsarà una normativa per què el cost del peatge sigui assumit pels carregadors de mercaderies.


Medi ambient i dèficit

El govern justifica la mesura per a la reducció de gasos d'efecte hivernacle, l'impacte de la carretera sobre el medi ambient i l'eficiència dels vehicles.

Però també hi té un pes primordial el dèficit que arrossega la conservació de les carreteres. La xarxa estatal supera els 26.000 quilòmetres, dels quals 12.000 són vies d'alta capacitat (com les autovies). Es tracta de la xarxa més extensa d'Europa i els costos de conservació no paren de créixer.

Segons el govern, el sistema de cobrament per ús podria ser "escalable i progressiu" i que es podria estendre a altres vies de comunicació. O sigui que qualsevol carretera podria ser de peatge. El document defensa que les tarifes haurien de ser "assumibles, però que garanteixin el finançament".

D'aquesta manera, es contemplarien reduccions o bonificacions a determinats col·lectius més desafavorits o als usuaris habituals en alguns trams.


Altres models a Europa

Portugal ja va introduir peatges per a tota mena de vehicles a tota la seva xarxa d'alta capacitat, com requeria Brussel·les arran de l'última gran crisi financera.

A França i Itàlia preval el pagament per ús, mentre que a Alemanya totes les autopistes són gratuïtes.

Alliberament imminent de peatges

Aquest anunci coincideix amb tot un seguit d'alliberament de peatges que han esgotat la concessió a empreses privades, molts a Catalunya.

Un dels trams que acaben la concessió aquest 31 d'agost és el de l'AP-7, entre Tarragona i la Jonquera. El govern espanyol preveu compensar Abertis amb prop de 1.300 milions quan acabi el contracte, una xifra que queda molt per sota del que demana l'empresa.

La indemnització calculada per l'executiu seria per les obres d'ampliació de la via que va fer Abertis. Però la concessionària s'agafa a un conveni del 2006 per reclamar també una compensació pel descens del trànsit dels últims anys, cosa que podria elevar la xifra fins als 4.000 milions.

El mateix 31 d'agost també s'acabarà el peatge a l'AP-2 (entre Barcelona i Saragossa), que també és una concessió del govern espanyol.

I el mateix dia també s'acaben les concessions de la C-31, C-32 (al Maresme) i C-33 (que connecta Barcelona amb l'AP-7), que són carreteres controlades per la Generalitat.

 

ARXIVAT A:
PeatgesEconomia de butxacaMobilitat

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut