Creen la T-Familiar després de les queixes per la nova T-Casual

El sistema tarifari del transport públic incorpora la T-Familiar, que entrarà en vigor l'1 de març, tindrà 8 viatges multipersonals, costarà 10 euros i serà vàlida durant 30 dies
Creen la T-Familiar després de les queixes per la nova T-Casual
Barcelona

Creen la T-Familiar després de les queixes per la nova T-Casual

El sistema tarifari del transport públic incorpora la T-Familiar, que entrarà en vigor l'1 de març, tindrà 8 viatges multipersonals, costarà 10 euros i serà vàlida durant 30 dies
R. Radó Actualitzat
TEMA:
Mobilitat
Una màquina de bitllets a l'estació de plaça de Catalunya (ACN)
Una màquina de bitllets a l'estació de plaça de Catalunya (ACN)

L'Autoritat del Transport Metropolità fa alguns canvis en les noves tarifes del transport públic després del rebombori per la creació de la T-Casual, anunciada la setmana passada.

Entre aquests canvis hi ha la creació d'una nova targeta, la T-Familiar, pensada per a famílies o petits grups. Aquesta nova targeta tindrà 8 viatges multipersonals, costarà 10 euros i serà vàlida durant un període de 30 dies des de la seva primera validació.

 

 

El Consell d'Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità ha aprovat aquest dijous els títols i tarifes del transport públic per al 2020. Al final de la reunió, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha anunciat "alguns ajustos" que ha assegurat que són "fruit de les reflexions" aportades pel Consell Català de la Mobilitat, l'Associació de Municipis amb Transport Urbà i alguns operadors:

 

"Bàsicament, el que hem aprovat avui és el mateix que havíem expressat la setmana passada. Aquest nou model que simplifica, premia l'habitualitat en l'ús del transport públic i intenta ser un pont cap al nou model tarifari, amb quatre ajustos."

 

Calvet ha explicat que la T-Familiar està pensada per a persones que no viuen a Barcelona i van de manera ocasional a la ciutat comtal o bé per aquelles que viuen a Barcelona però utilitzen ocasionalment el transport públic.

Del títol se'n podran beneficiar famílies d'un màxim de quatre membres perquè, a partir de les unitats familiars de cinc membres, ja es passa a títols de família nombrosa.

Amb la validesa de 30 dies, les unitats familiars inferiors als quatre membres tindran temps d'esgotar els viatges.

El preu serà de 10 euros per a les targetes d'una zona, una mica per sobre del cost nominal del viatge amb la T-Casual.

  • 1 zona - 10 euros
  • 2 zones - 19 euros
  • 3 zones - 27 euros
  • 4 zones - 35 euros
  • 5 zones - 40 euros
  • 6 zones - 42 euros

 

Un autobús de la línia V19, a la plaça de Tetuan de Barcelona (ACN / Lluís Sibils)

 

1,25 euros per viatge

Per als títols d'una zona, la T-Familiar costarà 10 euros i tindrà 8 viatges, de manera que el preu de cada viatge serà d'1,25 euros. Això és una mica més que el cost actual de la T-10, de 10,20 euros per a 10 viatges, és a dir, un cost d'1,02 euros per viatge.

L'ATM no creu que aquest nou títol pugui afectar negativament les vendes de la T-Casual, que costa 11,35 euros i permet fer 10 viatges. Per tant, cada viatge costa 1,135 euros.

 

 

La T-10, multipersonal dos mesos més

La T-Familiar entrarà en funcionament l'1 de març, l'endemà que acabi la validesa de les targetes T-10 comprades aquest 2019.

Relacionat amb això, un altre dels ajustos de l'ATM és el de mantenir la multipersonalitat de les targetes T-10 existents, des de l'1 de gener fins al 29 de febrer, tal com ha explicat Calvet:

"És degut a la impossibilitat de poder efectuar correctament allò que havíem anunciat en roda de premsa, que és que aquells usuaris que consideressin que els estàvem canviant les característiques de la seva T-10 podien reclamar el retorn en cash dels diners pagats. Això seria fàcil de fer en alguns àmbits, però molt difícil de fer en alguns altres, com ara un autobús."

Acabada aquesta multipersonalitat serà quan hi haurà disponible la T-Familiar.

 

Un usuari del transport públic, amb una targeta T-10 d'una zona

 

La T-16, amb expedició gratuïta

Un altre dels canvis és que la targeta T-16 serà gratuïta la primera vegada que s'expedeixi. Fins ara, la T-16 tenia un cost d'emissió inicial de 35 euros, que ara passa a un cost zero per a la primera expedició.

Però, en cas de pèrdua i necessitat d'una altra targeta, sí que hi haurà aquest cost de 35 euros.

"La T-16 passarà a ser un títol veritablement gratuït. Volem reforçar l'habitualitat i que els joves esdevinguin usuaris del transport públic, ho valorin i que, després, en el pas dels 17 cap a una edat superior, continuïn sent usuaris habituals del transport."

L'ATM calcula que la gratuïtat de la T-16 tindrà un cost d'aproximadament un milió d'euros, que calculen que "quedarà absorbit perfectament amb el mateix increment de demanda" que hi haurà.

 

Antoni Poveda, Damià Calvet i Janet Sanz, després de la reunió de l'ATM

 

Preus congelats per al Berguedà i el Ripollès

L'últim dels canvis és la congelació de preus dels anomenats "pack Berguedà" i "pack Ripollès", que continuen amb les tarifes de 2019. Aquests packs consisteixen en 10 viatges de l'operadora pròpia i una T-Casual d'una zona.

Calvet ha explicat que, després dels canvis anunciats la setmana passada, podia semblar que els usuaris d'aquestes comarques tenien un increment de preus que els hauria situat "fora del mercat" perquè és "l'única possibilitat de transport públic" que tenen aquestes comarques.

 

Sanz defensa propostes que "incentivin" el transport públic

Després de la reunió del Consell d'Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità, Calvet ha comparegut acompanyat de Janet Sanz i Antoni Poveda, representants de l'Ajuntament i de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, respectivament.

Sanz ha apuntat que les novetats anunciades busquen donar cabuda a les peticions fetes arribar per la ciutadania, moviments socials i la Plataforma del Transport Públic. Sanz ha defensat que els ajustos volen "fidelitzar i incrementar l'ús del transport públic":

"És la feina que li pertoca fer a l'administració: proposar canvis de model que potenciïn, en el context d'emergència climàtica i de contaminació que pateix la nostra ciutat i l'àrea metropolitana, propostes que fidelitzin, que incentivin sempre el transport públic perquè és la nostra aposta com a administracions públiques."

 

 

ARXIVAT A:
Mobilitat

VÍDEOS RELACIONATS

ÀUDIOS RELACIONATS