Cinc claus sobre el conflicte entre taxis i VTC

Quin és el conflicte, per què torna, com va començar, què proposa ara el govern i què pot passar
Cinc claus sobre el conflicte entre taxis i VTC

Cinc claus sobre el conflicte entre taxis i VTC

Quin és el conflicte, per què torna, com va començar, què proposa ara el govern i què pot passar
Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

Taxis a la Gran Via de Barcelona aquest dijous (Reuters)

El conflicte entre els taxistes de Barcelona i les anomenades VTC ha revifat arran del decret del govern per regular les plataformes de lloguer de vehicles amb conductor com Uber i Cabify. Te'n donem les claus:

Quin és el conflicte entre el taxi i les VTC?

El sector del taxi urbà té la llicència exclusiva per al transport de passatgers que demanen el servei al moment, quan són al carrer o a través del mòbil. Els VTC són vehicles amb xòfer que s'han de contractar prèviament; per tant, no es poden aturar pel carrer per recollir un passatger de manera improvisada, sense haver contactat abans. Els VTC han existit sempre, però abans eren els vehicles amb xòfer per a esdeveniments com casaments o enterraments, i necessitaven una prereserva. Si abans una prereserva podien ser dies o hores, amb les noves aplicacions mòbils poden ser pràcticament instantànies i, per tant, fer la competència al taxi. Uber i Cabify van utilitzar aquesta empara legal per entrar a competir amb un sector molt regulat com és el del taxi. Tècnicament, donen un servei diferent del del taxi, perquè es contracten prèviament, però a la pràctica és molt semblant.


Què proposa la Generalitat?

Per retornar a l'essència del que era el servei VTC, la Generalitat proposa que aquest contacte previ entre conductor i client s'hagi de fer amb antelació. I fixa un temps mínim de reserva prèvia de 15 minuts. Els taxistes demanaven que la contractació es faci amb sis hores d'antelació com a mínim. Les VTC tampoc veuen bé aquest marge d'un quart d'hora d'espera, que els pot fer perdre molts clients. La proposta de decret també preveu altres obligacions, com que els conductors de VTC hagin de tornar a la base després de cada trajecte.


Però no s'havia resolt el problema?

L'estiu passat, els taxistes es van mobilitzar quan el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va mantenir en suspens un reglament de l'Àrea Metropolitana de Barcelonia que restringia les VTC. Finalment, després d'una vaga indefinida que es va estendre per tot l'estat, el Ministeri de Foment va intervenir. La seva solució va ser restringir la tramitació de llicències VTC perquè hi hagués una llicència d'Uber o Cabify per cada 30 taxis, la famosa regla 1/30. Aquesta, però, no es complia ja d'entrada, i per això s'ha paralitzat qualsevol nova concessió de llicència VTC. Però, per a les ja existents, unes 2.300 a Catalunya, fixava un període de quatre anys de moratòria, que a la pràctica donava llibertat a les VTC per continuar funcionant.

 

Com va començar tot?

Durant el govern de José Luis Rodríguez Zapatero, l'any 2009 es va liberalitzar la concessió de llicències VTC, amb l'anomenada llei òmnibus. Això acabava amb les restriccions amb què operaven fins llavors, i que fixaven que només hi podria haver una llicència de cotxe amb xòfer per cada trenta taxis. L'any 2015, el govern de Mariano Rajoy va tornar a introduir la limitació, però en aquell moment ja s'havien donat milers de llicències. Encara que el Suprem va acaba donant-li la raó, aquestes llicències estan vigents, i les empreses que les van demanar les volen utilitzar.

I ara què passarà?

Els taxistes han convocat una vaga indefinida per frenar el decret del Departament de Territori de la Generalitat, que ara encara és una proposta. Per la seva banda, la patronal de les VTC, Unauto, amenaça d'acudir als tribunals i reclamar una compensació milionària. Aquesta, precisament, és una de les claus del que ha passat. I és que el govern espanyol, via Ministeri de Foment, ja ha avisat la Generalitat que, si exerceix el seu dret a regular les VTC, també haurà d'assumir el cost d'eventuals compensacions. Tenint present això, la Generalitat ha optat per un camí del mig --15 minuts d'espera mínima-- que no ha satisfet cap de les dues parts. Almenys, pel que diuen en públic.

 

Notícia Relacionada: Les matrícules blaves tornen a enfrontar taxistes i VTC

ARXIVAT A:
Mobilitat

NOTÍCIES RELACIONADES