Un tren de rodalies aturat a l'estació de Flaçà (ACN/Aleix Freixas)

Canvis en els abonaments gratuïts de Renfe per evitar que se'n faci un mal ús

Les noves condicions, que entren en vigor aquest dimecres, imposen un màxim de 4 viatges al dia per a un mateix trajecte i un mínim de temps abans de poder repetir un mateix trajecte

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

El Ministeri de Transports ha decidit modificar les condicions dels abonaments gratuïts en la distància mitjana convencional, després d'haver detectat pràctiques irregulars d'alguns usuaris.

Les noves condicions d'aquest abonament entren en vigor aquest dimecres.


En concret, es retirarà aquest abonament gratuït i la fiança de 20 euros dipositada a totes les persones que en tres ocasions reservin plaça, no viatgin i no anul·lin la reserva amb almenys dues hores d'antelació.

A més, no podran demanar cap altre abonament de mitjana distància en un mes.

La mesura s'ha aprovat per garantir el bon funcionament del servei i incentivar un ús correcte del transport públic després d'haver detectat certa picaresca entorn d'aquest títol gratuït.

Molts usuaris s'havien queixat que no podien reservar plaça en trens que, en realitat, sí que tenien llocs buits, però reservats prèviament per usuaris que al final no havien viatjat.

Segons el Ministeri de Transports, l'ús irregular que fan alguns usuaris dels abonaments gratuïts desvirtuaria l'efectivitat de les mesures encaminades a incentivar la demanda del transport públic i reduir les emissions contaminants.

Abans de retirar-li l'abonament gratuït, Renfe avisarà dos cops el titular del títol de transport quan detecti que ha reservat dues vegades places en un trajecte que no ha fet, si no ha cancel·lat la reserva a temps.

Quatre viatges al dia per trajecte, com a màxim

Renfe també ha decidit limitar a 4 el nombre de viatges diaris d'anada i tornada que es podrà fer amb un mateix abonament, i no permetre que es facin dos viatges en el mateix trajecte i sentit amb menys del triple de temps que duri el viatge programat.

Per exemple, si es reserva un viatge en un trajecte d'una hora a les 8.00 del matí no se'n podrà fer cap més d'igual, amb la mateixa sortida i destinació, fins a les 11.00 --tres hores després--.

En els trajectes amb alta demanda, no es podrà reservar seient i es podrà establir un nombre de places a peu que no superarà el 10% de les places amb reserva ofertades.

A partir del gener, els menors d'edat sense DNI tindran un abonament específic, i només es podrà treure un sol títol de transport per DNI, NIE o passaport per a cada origen-destí.

Queixes dels usuaris

Un cop publicada la mesura a les xarxes socials, alguns usuaris s'han queixat que en molts trajectes no es pot validar l'abonament, perquè no hi ha màquines ni passen revisors per comprovar el bitllet.

Temen que aquesta mesura faci perdre l'abonament a viatgers que sí que fan el trajecte, però que no coincideixen amb cap revisor que ho comprovi i que, per tant, no consti enlloc que han viatjat.

També hi ha usuaris que s'han queixat que encara no es puguin comprar els abonaments per al 2023 anunciats pel govern.

Renfe els ha respost que encara no tenen tota la informació i que la penjaran a les xarxes socials quan la tinguin:


678.000 abonaments en tres mesos

Des del 24 d'agost i fins a finals de novembre, Renfe havia expedit a Catalunya més de 678.000 abonaments gratuïts de rodalies i mitjana distància.

Del total de títols multiviatge, més de 569.000 corresponen a abonaments de rodalies, mentre que 109.000 són per als trajectes de mitjana distància.

Aquestes xifres suposen que el 17,5% de la població activa a Catalunya --3,8 milions de persones-- ha adquirit abonaments.

Pel que fa als abonaments Avant bonificats al 50%, s'han venut més de 15.000 títols, dels quals uns 10.900 corresponen al corredor Barcelona-Figueres, i prop de 4.500 al corredor Barcelona-Lleida.

A tot Espanya, Renfe ha expedit fins a 2,2 milions d'abonaments gratuïts de rodalies i mitjana distància.

ARXIVAT A:
MobilitatRenfe
Anar al contingut