Cal estalviar benzina i gas: com s'haurà de fer, segons el pla del govern espanyol

Els experts recomanen que les limitacions arribin al consum domèstic, amb mesures com les que ja s'han impulsat en el passat

Esther OrtegaActualitzat

El març del 2011 les indicacions de velocitat a les carreteres canviaven, no es podien superar els 110 km/h. El preu del petroli, després de l'esclat de la Primavera Àrab, estava a màxims.

"I per què ho fem? Doncs per estalviar petroli, per estalviar gasolina" explicava Alfredo Pérez Rubalcaba, portaveu del govern d'Espanya aleshores. La mesura no era nova, ja s'havia aplicat als anys 70, durant la crisi del petroli.

Llavors el cost de la vida s'havia disparat i l'activitat econòmica, paralitzat. El govern va llançar aleshores la campanya "Ahorre. Aunque usted pueda pagarlo, España no puede". La velocitat es limitava per primera vegada als 110 km per hora.


Estalvi de gas per la guerra a Ucraïna

Ara també hem d'estalviar benzina, però sobretot gas, i no només pel preu, sinó per un possible desabastiment si Rússia decideix tallar l'aixeta o si Europa, com ja ha fet amb el carbó i el petroli, arriba a un acord per deixar de comprar-lo a Rússia.

"En el cas d'Alemanya és matemàtic: si es talla el subministrament rus tindran un dèficit molt important, explica Javier Revuelta, sènior principal de la consultora AFRY, "que hauran de decidir en quina proporció interrompen a consumidors domèstics, a serveis i a consumidors industrials".

Tots tenen inconvenients. Els domèstics és literalment dutxar-se amb aigua freda i no tenir gas per cuinar. En el cas de la indústria, no és només interrompre subministraments importants com poden ser fertilitzants o material per a la construcció, peces per als automòbils..., sinó que estem parlant literalment d'afectar el PIB en alguns punts percentuals."

Exposició desigual

És cert que no tots els països estan igual d'exposats a una situació de desabastiment. Per a Espanya --poc dependent del gas rus-- aquest és un escenari poc versemblant, però això no treu que s'hagin d'acabar aplicant mesures si la situació arriba a nivells preocupants als països de l'entorn.

Com explica Javier Revuelta, "existeixen alguns mecanismes de solidaritat entre estats que podrien fer que la mancança que pugui tenir algun estat de la Unió Europea sigui d'alguna manera repartida entre els socis".

Per això la Comissió Europea, amb el seu pla RepowerEU, ha instat a cada membre a aprovar plans d'estalvi i eficiència per reduir fins a finals d'any --en conjunt-- un 10% el consum de gas.

 

El pla del govern espanyol

Aprovat a finals de maig, el pla busca avaluar quins edificis públics poden albergar plaques a la teulada; vol potenciar el treball a distància i estableix horaris per encendre i apagar llums a dins i fora dels edificis públics, com també un control de temperatures, a l'estiu mai per sota dels 27 graus i a l'hivern no superant els 19.

Alguns experts, però, creuen que l'impacte serà reduït, perquè es limita a edificis de l'administració estatal, que com a molt deuen representar només un 1% del consum.

El pla europeu preveu instal·lar plaques solars als edificis públics (Pixabay)

El decàleg de mesures per estalviar energia publicat a l'abril per l'Agència Internacional de l'Energia ja apuntava precisament a incentivar l'ús del transport públic o fins i tot a caminar o utilitzar la bicicleta en comptes del vehicle privat. Si s'optava pel cotxe, reduir la velocitat a l'autopista i compartir el vehicle amb veïns o companys de feina per estalviar benzina i amortitzar millor el viatge.

Segons Revuelta, però, hi ha moltes accions que els plans del govern podrien preveure. "Hem de fer tot allò que pugui hi contribuir. Un exemple és als supermercats: existeix una quantitat enorme de frigorífics sense portes, és una mesura que en pocs mesos es pot suggerir, i si no funciona, obligar que no hi hagi ni un sol congelador de portes obertes."

I així suggereix una llista de mesures que passen per auditories en l'àmbit de la il·luminació, sensors de presència o incentivar l'ús del tren davant l'avió pel territori peninsular.

 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaEnergia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut