Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

A l'adolescència, les noies deixen de fer esport i posen en risc la salut física i mental

Un estudi de l'Hospital Sant Joan de Déu n'analitza les causes i proposa mesures per evitar les conseqüències en el futur

Actualitzat
TEMA:
Salut

Les nenes fan menys esport que els nens i quan arriben a l'adolescència la majoria de les noies deixen de fer-ne. Un estudi fet per l'Hospital Sant Joan de Déu i la Direcció General d'Esports alerta del perill que deixar de fer esport en aquesta edat té per a la salut física i mental en el futur.

Fer esport durant la infància és imprescindible per tenir uns hàbits de vida saludables, però quan arriba l'adolescència molts joves deixen de fer-ne i la majoria són noies.

En general les nenes es mouen menys que els nens. Dels 5 als 17 anys el 80% no fan l'activitat física recomanada per l'OMS, de 60 minuts al dia.

L'adolescència, etapa crítica

En el pas de la Primària a la Secundària, moment que coincideix amb l'etapa adolescent, l'abandonament de la pràctica esportiva és generalitzat però entre les noies és més del doble que entre els nois.

A la Primària el 63% de les nenes de 10 anys practiquen esport, quan acaben la Secundària, als 18 anys, són gairebé la meitat, el 35%.

I en l'adolescència, quan encara el creixement no ha acabat, la falta d'esport pot causar, no només perdre hàbits saludables pel futur, sinó un pitjor estat de salut al llarg de la vida.

La doctora Eva Ferrer, especialista en Medicina de l'Esport de l'Hospital Sant Joan de Déu, explica com, per exemple, en aquesta edat l'esport prevé l'osteoporosi.

"Dels 12 als 18 anys en el cas de les nenes, s'aconsegueix la major massa mineral òssia, és quan fem els ossos més forts. Si deixem de fer activitat física en aquesta època, quan arribem a edats més grans els nostres ossos seran més dèbils."

No fer esport en aquest període de la vida no només pot comprometre la salut física a llarg termini sinó també la salut mental.

Els estudis indiquen que l'activitat física redueix el risc de patir malalties cardiovasculars, diabetis, alguns tipus de càncer com el de mama, pulmó, còlon o endometri, hipertensió, obesitat, osteoporosi, i té grans beneficis psicològics per prevenir l'ansietat i la depressió, així com millorar les funcions intel·lectuals, i l'estabilitat emocional.

 

Al pati, les nenes seuen i els nens juguen a futbol

Institut Bernat el Ferrer de Molins de Rei, 600 alumnes. 10 del matí: Al pati totes les pistes ocupades per nois. I les noies? Elles seuen en diversos racons i parlen i miren el mòbil.

Al pati de les 11 tampoc cap nena jugant. I al pati de les 12 del migdia... cap noia a les pistes. Per què? Els agrada fer-se fotos i coreografies però, segons la Mar i la Iara, els nens tampoc els ho posen fàcil.

"De vegades volem jugar a futbol però els nens són molt bèsties."

"Podem jugar però no ens deixen, no ens passen la pilota per xutar."

Algunes han fet esport des de petites i en continuen fent. Les que ho deixen diuen que és per tenir més temps per estudiar.

Les causes que fan que les noies abandonin l'esport són diverses però tenen un origen social que subtilment projecta expectatives i creences errònies i desiguals als nois i les noies.

Segons l'estudi, les activitats esportives i lúdiques sovint tenen una clara marca de gènere. Existeix la falsa creença que les noies tenen poc interès per l'esport quan en realitat hi tenen un accés més difícil i pocs referents femenins.

L'estudi conclou que aquesta tendència s'ha de canviar des de l'escola, des de les famílies i la comunitat. Cal trencar estereotips i prejudicis de gènere, com ara que fer esport quan tens la menstruació és perjudicial.

Accés, interès i falses creences

Si observem els patis, les pistes de joc ocupen la majoria de l'espai i la resta s'adapten a l'espai del marge. Els metges proposen que els instituts canviïn les dinàmiques i els espais al pati perquè les nenes tinguin més oportunitats de moure's, com proposen la doctora Ferrer o la Iara.

"Si s'obre el gimnàs, potser sí que hi hauria nenes que hi anirien a jugar."

"Podrien posar cordes per jugar o gomes o alguna cosa divertida per a les noies."

Una altra proposta és transformar l'assignatura d'educació física com a instrument pedagògic per trencar estereotips masculins en l'esport i coordinar l'activitat que es fa també al patí. També es recomana a les famílies que afavoreixin la pràctica de l'esport a les seves filles.

ARXIVAT A:
Salut Càncer Educació Menors
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut